Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

- 13 december 2010

Duizelingwekkend

Van de zakelijkheid in het interieur is onder de motorkap gelukkig niets terug te vinden. Een ongeblazen, direct ingespoten 4.2 V8 - direct afgeleid van de V10 uit de R8 - maakt hier de dienst uit. Laag in de toeren lijkt de V8 rustig op de loer te liggen, maar een diepe, onheilspellende grom verraadt zijn ware aard: als je 'm op zijn staart trapt, verandert de RS 5 razendsnel in een allesverslindend beest en brult de achtpitter het uit. Het blok levert een vermogen van 450 pk, wat vrijkomt bij een duizelingwekkende 8.250 rpm. Zelfs in een R8 krijg je dan al gezelschap van de toerenbegrenzer, terwijl de RS 5 dan nog 250 toeren over heeft. Ook als je het koppel van 430 Nm volledig wilt aanspreken, zul je de motor goed op toeren moeten houden. Met alle power die dan losbarst, degradeert de RS 5 menig sportwagen tot tweederangs medeweggebruiker. De tellernaald knalt in 4,6 seconden de '100' voorbij, om vervolgens onverstoorbaar door te denderen tot de begrenzer het bij 280 km/h welletjes vindt. Peperdure keramische remmen met een schijfdiameter van 19 inch brengen deze stortvloed aan sensatie en geweld resoluut weer tot bedaren.

450 pk
430 Nm
280 km/h
4,6 s
13,3 (10.8) l/100km
252 g/km
G
22%
€ 112.500
€ 143.459
€ 2.630 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line