Meer GT dan volbloed
Zoals gebruikelijk bij de zware jongens uit de Audi-stal wordt ook het machtsvertoon van de RS 5 door quattro-vierwielaandrijving in goede banen geleid, ondersteund door een nieuw differentieel. De aandrijflijn levert onwaarschijnlijk veel grip en leidt de RS 5 door als op rails. Pas als je het ESP het zwijgen oplegt, wordt de RS 5 wat listiger. Toch moet hij qua lichtvoetigheid en speelsheid zijn meerdere erkennen in de M3. Datzelfde geldt voor het stuurgevoel. Dat had voor een auto van dit kaliber best wat communicatiever mogen zijn. Met het standaard aanwezige Audi drive select kun je de RS 5 weliswaar comfortabeler of sportiever afstellen, maar zelfs in de meest sportieve 'Dynamic'-stand blijft de RS 5 iets te afstandelijk. Ook de standaard semi-automatische transmissie lijkt op papier een deel van de beleving weg te nemen. Gelukkig doet de 7-traps S tronic zijn werk in de praktijk zó snel en adequaat dat je nooit echt behoefte krijgt aan een handbak. In 'Dynamic' trakteert de bak je bij het schakelen bovendien op heerlijke, verslavende ploffen uit de uitlaat. Speciaal voor puristen die de S tronic toch zonodig willen overrulen heeft Audi het stuurwiel voorzien van schakelflippers.