Het exterieur
Van voren is deze auto onmiskenbaar een Opel en dat is niet alleen vanwege de Blitz in de grille. Ook de dikke chromen rand bovenin de grille en karakteristieke koplampen zijn aspecten die je vandaag de dag op veel Opels terugvindt. Achter het glas van de koplampen zijn de afzonderlijke pitten duidelijk te onderscheiden van elkaar, mede doordat ze op verschillende dieptes liggen. Persoonlijk vind ik het dan toch jammer dat er weer gekozen is voor een oranje glas voor het knipperlicht, terwijl aan de zijkant nota bene weer voor blank glas is gekozen.
Vanaf de zijkant komt het grote verschil met de GTC en 5-deurs in het zicht. De daklijn, hoewel lichtjes aflopend, loopt natuurlijk verder door naar achteren om de extra ruimte achterin te creëren. De dikkere wielkasten en de wieldoppen die eruit zien als stevige lichtmetalen velgen zorgen ervoor dat de auto ondanks zijn praktische insteek niet direct zo plomp overkomt. Wellicht dat zwarte stijlen in de ramen hier ook nog aan bij hadden kunnen dragen, maar Opel heeft ervoor gekozen om deze in kleur mee te spuiten.
Achterop prijken de rood gekleurde achterlichten op een verder vrij 'gladde' achterkant. Wel typisch aan de achterlichten is het materiaal van het glas. Het is namelijk niet domweg rood glas met een lampje erachter, maar het lijkt of bovenop het rode gedeelte nog weer een laag blank glas ligt. Dit geeft een leuk en origineel effect. Voor de rest wordt de achterkant gedomineerd door een zeer breed achterraam, waaronder zich een groot vlak bevindt wat enkel nog gebroken wordt door de chromen strip met type-aanduidingen.
2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+
2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation
2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo
2012 - Opel Astra GTC OPC
2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport
2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo
2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
2006 - Opel Astra 1.4 Edition