Elegant agressief
In de tijdspanne tussen de productiestop van de 406 Coupé en de introductie van de RCZ concept, grofweg tussen 2004 en 2007,waren de kritieken op Peugeots ontwerpen niet van de lucht. Toen de 308 geïntroduceerd werd, zwakten de kritieken al wat af. De grote muil en langgerekte koplampen van de overige Peugeot-modellen sierden ook de 308, maar voor het overige was de nieuwkomer een fraaie evolutie van zijn voorganger. Vier jaar later vond Peugeot het tijd voor een mid-life update. De scherpe kantjes van de koplampen zijn verdwenen waardoor de 308 onmiddellijk aan de 508 doet denken, en ook de grille smoelt nu een stuk bescheidener. De verchroomde horizontale lamellen verdwenen, en daarvoor in de plaats kwam er een mat-aluminium omlijsting. Vanaf de Active-uitvoering, zoals ons testmodel, is dagrij-verlichting standaard. De plaatsing hiervan, in combinatie met de sierlijst om de grille benadrukken de verticale lijnen van het ontwerp waardoor het minder lomp overkomt dan de pre-facelift versie. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen gering: een nieuwe achterbumper en een sierlijst tussen de achterlichten. Helaas heeft Peugeot geen aanpassingen aan de kofferbak en de achterbumper gedaan. De tildrempel van de bagageruimte blijft hoog als vanouds. Onze testauto was gespoten in Bleu Bourrasque, een diepblauwe kleur die het vooral in de volle zon goed doet. De 16 inch Santiaguito velgen zouden een maatje groter mogen, maar deze velgmaat is de beste keus voor mensen die voor afrolcomfort gaan.
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2010 - Peugeot 308 GTI
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline