Belofte maakt schuld
Volgens fabrieksopgave neemt de 308 1.6 e-HDi in het gunstigste geval genoegen met 1 liter diesel per 23,8 kilometer. In dat geval bedraagt de CO2 uitstoot 109 gram per kilometer, van overheidshalve wordt de 308 dan in de 20% bijtellingscategorie geplaatst. Papieren verbruikscijfers kunnen we met een korreltje zout nemen, zo blijkt maar weer eens na de test. We kwamen tot 1 op 18,5. Niet opzienbarend, maar wel keurig, omdat we het gros van de snelwegkilometers met 130 (en een klein beetje meer) konden rijden. Ondanks de facelift en deze fijne motorisering zal de 308 nog een hele kluif hebben aan de concurrentie in het C-segment. Toch is de 308 het overwegen waard, hij overtuigt als geheel, is goed uitgerust en bovenal comfortabel. Kortweg: goed voor de gemoedsrust.
- Fijne motor
- Stil en comfortabel interieur
- Zuinig
- Hakerige versnellingsbak
- Hoge tildrempel bagageruimte
- Stuurbekrachtiging mag iets lichter
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2010 - Peugeot 308 GTI
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline