Peugeot 308 1.6 eHDi Active

Arnold van Schepen - 10 september 2011

Belofte maakt schuld

Volgens fabrieksopgave neemt de 308 1.6 e-HDi in het gunstigste geval genoegen met 1 liter diesel per 23,8 kilometer. In dat geval bedraagt de CO2 uitstoot 109 gram per kilometer, van overheidshalve wordt de 308 dan in de 20% bijtellingscategorie geplaatst. Papieren verbruikscijfers kunnen we met een korreltje zout nemen, zo blijkt maar weer eens na de test. We kwamen tot 1 op 18,5. Niet opzienbarend, maar wel keurig, omdat we het gros van de snelwegkilometers met 130 (en een klein beetje meer) konden rijden. Ondanks de facelift en deze fijne motorisering zal de 308 nog een hele kluif hebben aan de concurrentie in het C-segment. Toch is de 308 het overwegen waard, hij overtuigt als geheel, is goed uitgerust en bovenal comfortabel. Kortweg: goed voor de gemoedsrust.

  • Fijne motor
  • Stil en comfortabel interieur
  • Zuinig
  • Hakerige versnellingsbak
  • Hoge tildrempel bagageruimte
  • Stuurbekrachtiging mag iets lichter
112 pk
270 Nm
190 km/h
11,4 s
5,5 (4.2) l/100km
109 g/km
E
22%
€ 27.450
€ 28.610
€ 525 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline