Peugeot 308 1.6 eHDi Active

Arnold van Schepen - 10 september 2011

Waarom zou je...

Maar waarom zou je de 1.6 e-HDi van grotere wielen voorzien? Hij zal het overgrote deel van zijn kilometers maken op de snelweg, en bij lange ritten is comfort voor de doorsnee bestuurder een doorslaggevende factor. Daar blinkt deze auto dan ook in uit, het afrolcomfort van de standaard banden en velgen is groot, het onderstel strijkt glooiingen en richels moeiteloos glad en in het ruime interieur, gezeten op de prima stoelen, houd je het lang uit. Waarom zou je een zwaardere diesel dan de 1.6 wensen? De 2 liter diesel is na de facelift weliswaar uit het motorenpalet verdwenen, die keuze is er dus niet, maar na een week sturen met de 1.6 e-HDi verlang je ook niet naar meer. Honderdtwaalf pk en 270 Nm koppel zijn geen uitzonderlijke waarden, maar weten goed raad met de 308. Beneden de 1.400 toeren komt de motor in ademnood, daarboven maakt hij grote stappen. 1.400 toeren in de zesde versnelling komt overeen met 80 km/u, de motor komt dan net tekort om vlot te accelereren. Terug naar de vierde of vijfde versnelling biedt dan uitkomst. Vanaf 1.800 toeren is de turbo op toeren en gaat de 308 van jetje en is terugschakelen nauwelijks nodig. Waarom zou je het start/stop-systeem deactiveren? De e-HDi is namelijk gezegend met een systeem dat nauwelijks merkbaar werkt. Het afslaan van de motor gaat onmerkbaar, het starten van de motor is nauwelijks merkbaar. Alleen in het duister is het aanslaan van de motor te merken doordat de koplampen iets dimmen omdat de startdynamo vermogen opneemt. Inderdaad, de dynamo start de motor nadat de startmotor de eerste start voor zijn rekening heeft genomen. Het kenmerkende geluid van de starterkrans en rondsel blijft achterwege en de motor start razendsnel, het zal ons daarom niet verbazen als dit systeem de standaard wordt.

112 pk
270 Nm
190 km/h
11,4 s
5,5 (4.2) l/100km
109 g/km
E
22%
€ 27.450
€ 28.610
€ 525 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline