Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

Arnold van Schepen - 19 november 2011

Alerte assistenten

Met een druk op de knop ontgrendelen we op een donkere ochtend de Focus en meteen baden we in het licht. De verlichting springt aan, lampen in de spiegels verlichten de zijkant en in het interieur springt de sfeerverlichting aan. Na dit uitgebreide welkom starten we de Focus met de startknop. Zo links en rechts zien we heel wat verlichte toetsen, gelukkig heeft Ford er voor gekozen om de knoppen van het entertainment systeem onverlicht te laten als het uit staat. Dat geeft wat meer visuele rust. Helaas betekent een uitgeschakeld entertainment systeem ook dat er geen bluetoothverbinding met de mobiele telefoon tot stand gebracht wordt. We zijn gewend dat dit bij het inschakelen van het contact gebeurt. De ambient verlichting verstellen we van rood naar mintblauw, en niet alleen omdat het rood zo vloekt bij de overige verlichting. De 1.6 EcoBoost doet erg stil zijn werk en is bij lage toerentallen goed bij de les. Vanaf zo'n 1.400 toeren is de motor op zijn best, hij klimt graag in toeren, maar er is geen noodzaak om meer dan 3.000 toeren te maken. We volgen de aanwijzingen van de schakelindicator op en krijgen nooit het idee dat we té laag in het toerengebied rijden. Een aangename motor die heerlijk soepel is, en bovendien een mooi geluid produceert dat we nog kennen van de Citroën DS4. Het schakelen gaat prettig licht en het schakelmechanisme geeft een plezierig gevoel: een automaat missen we vooralsnog niet.

Onze rit begint met een twintigtal kilometers over binnenwegen die we delen met fietsende schooljeugd en rooiwagens. Dit heeft consequenties waarbij de elektronische ogen van het Driver Assistant pack goed van pas komen: slecht zichtbare fietsen en snelheidsbeperkingen vanwege het smerige wegdek. De grootlichtassistent is erg opmerkzaam, zelfs bij slecht verlichte fietsende tegenliggers schakelt 'ie naar dimlicht. De her en der tussen de bosschages geplaatste snelheidsborden worden perfect waargenomen door de verkeersbordherkenning. Sommige zijn niet van toepassing, omdat de in het onderbord vermeldde voorwaarde niet aan de orde is. Die contextborden worden in het display ook aangegeven, al wordt de inhoud niet herkend. En ondanks het smerige wegdek en het duister pikt de Lane Assist de wegbelijning goed op. Maar ja, op 60-kilometerwegen van geringe breedte moeten we de kantbelijning meer dan eens overschrijden. Gelukkig heeft Ford de aan-uit schakelaar op de linker stuurstengel gemonteerd. Met een klik is het systeem inactief. De lane assist kan in twee stappen worden ingeschakeld: één klik activeert het waarschuwingssysteem dat met een trilling in het stuur werkt, twee klikken activeert de rijbaanassistent die tegenstuurt op het moment dat de rijbaanbelijning overschreden wordt.

150 pk
240 Nm
160 km/h
8,7 s
6,7 (6.2) l/100km
139 g/km
C
22%
€ 18.745
€ 33.285
€ 610 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Suzuki Kizashi 2.4 Sport

  • Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • Renault Fluence Z.E. Dynamique

  • Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost