Mercedes-Benz B-Klasse 180 CDI

Arnold van Schepen - 21 januari 2012

Prettige diesel

Starten gaat met de bekende baardloze Mercedes sleutel, de 109 pk sterke 1.8 CDI springt vlot aan en klinkt gedurende een paar seconden als een diesel. Het blok heeft niet lang nodig om je van zijn sterke kant te overtuigen, hij is namelijk aangenaam stil. Boven de 2.800 toeren begint 'ie wat luidruchtiger te worden, maar boven dat toerental loopt het koppel alleen maar terug en is er geen noodzaak om door te trekken. Het maximumkoppel van 250 Nm is beschikbaar tussen de 1.400 tot 2.800 toeren, de zesversnellingsbak is daar mooi op afgestemd en schakelt erg prettig.

Van meet af aan overtuigt de aandrijflijn, 109 pk / 250 Nm op een wagengewicht van 1.375 kilo lijkt naar moderne maatstaven niet riant, maar het is opvallend hoe rustig de motor zijn werkt doet, en hoe schakellui de B 180 CDI zich laat rijden. Onderweg werden we aangesproken door een potentiƫle koper, hem was aangeraden om vooral de B 200 CDI te kopen vanwege het vermogen. Dat was de eerste keer gedurende de test dat we eraan herinnerd werden dat we met de lichtste diesel onderweg waren, tot dan toe hadden we nog geen extra pk's gewenst...

109 pk
250 Nm
190 km/h
10,9 s
5,5 (4.4) l/100km
114 g/km
F
22%
€ 31.990
€ 41.637
€ 763 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • BMW 2 Serie Active Tourer 218i High Executive

  • Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI 110pk Comfortline

  • 2019 - Mercedes-Benz B-klasse B180d Premium Plus AMG Line

  • 2016 - Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e Lease Edition Electric Art

  • 2010 - Mercedes-Benz B-Klasse B 180 BlueEFFICIENCY

  • 2007 - Mercedes-Benz B-Klasse B180 CDI CVT

  • 2005 - Mercedes-Benz B-Klasse B170