Het geheel en de som der delen
Bij het samenstellen van "onze" B begon de verkooporder met een vanafprijs van €31.990 en eindigde, door het aanvinken van diverse opties, bij een totaalprijs van €41.637. De grootste klapper komt op conto van het Sportpakket, gevolgd door het Ambition pakket dat een kleine €2.000 moet kosten. Ze zijn allebei de waard, het Sportpakket is al besproken, het Ambition pakket biedt bi-xenon verlichting, navigatie, cruise control en parkeersensoren. Die laatste twee behoren ons inziens tot de standaarduitrusting van een auto met deze vanafprijs. De totaalprijs kan met €1.580 ingeperkt worden door het panoramadak achterwege te laten. Een optie kunnen we echter van harte aanbevelen: stoelverwarming voor de bestuurder en voorpassagier. De 180 CDI is een dermate efficiĆ«nt motorblok dat hij weinig warmte afgeeft aan de koelvloeistof. Dat betekent dat bij winterse temperaturen het interieur langzamer dan we gewend zijn op temperatuur komt. Om de eerste tien kilometers na een koude start wat aangenamer te maken, is de €400 kostende stoelverwarming zeer aan te raden. Uiteindelijk rijst de vraag: biedt de nieuwe Mercedes-Benz B-klasse waar voor zijn geld? Het antwoord is een volmondig "ja". Vergelijk 'm met een vergelijkbaar gemotoriseerde en uitgeruste Touran en je ziet dat het prijsverschil erg klein is.
En hoewel smaken verschillen, durven we te stellen dat de B er erg geslaagd uitziet, en dan vooral dat deel waar je als bestuurder het meeste op uitkijkt: het interieur. Sommige opties zijn kostbaar, maar de meeste daarvan bieden merkbare meerwaarde - alle waar is naar zijn geld. Bekijken we de B van de praktische kant, dan is een directe concurrent als de Touran ruimer, vooral qua bagageruimte. Maar een bestuurder van 1,85m kan in de B-Klasse prima achter zichzelf zitten, het interieur biedt talloze opbergmogelijkheden en in een ommezien is de bagageruimte gemaximaliseerd tot 1545 liter. De kracht van de B-Klasse zit 'm in de combinatie wegligging / praktische bruikbaarheid. Wil je die beide ten volle benutten, dan neemt de B 180 CDI genoegen met 5,5 liter diesel per 100 kilometer, lang niet slecht.
- Rijgedrag
- Stille aandrijflijn
- Interieur
- Geen cruise control standaard
- Bediening navigatie niet altijd logisch