Safety First
Mercedes-Benz heeft een naam hoog te houden als het om actieve en passieve veiligheid gaat. Op het gebied van actieve veiligheid biedt Mercedes een unicum in deze klasse, namelijk een standaard Collision Prevention Assist en Attention Assist. Om met dat eerste te beginnen: de B-Klasse is voorzien van een radar die afstand en naderingssnelheid ten opzichte van voorliggers continu bewaakt. Vanaf 30 km/u staat de Collision Prevention Assist op scherp, zodra het systeem aanrijdingsgevaar waarneemt verschijnt er een rode waarschuwingsdriehoek in de snelheidsmeter. Worden de veiligheidsmarges nog kleiner, dan klinkt er een waarschuwingstoon. In beide gevallen wordt het adaptieve remhulpsysteem ook op scherp gesteld om zoveel mogelijk remkracht te bieden. Want zelf afremmen doet het systeem niet en biedt dus ook geen schijnveiligheid, de risicohomeostase-theorie indachtig.
Attention Assist is een systeem dat rijtijd bijhoudt en verschijnselen van vermoeidheid, zoals slordig en wispelturig rijgedrag signaleert. Als het systeem van mening is dat de bestuurder een pauze verdient, dan verschijnt een symbool met een koffiekop in het centrale display. Het spoorpakket waarmee onze test-B was uitgerust bestaat uit een rijbaanassistent en dodehoeksignalering. Het prettige van de rijbaanassistent is dat het niet van slag raakt bij het betere bochtenwerk. Wanneer de bestuurder een bocht "sportief" rondt en daarbij de wegbelijning overschrijdt, dan blijven de waarschuwingstrillingen in het stuur achterwege, dat is wel zo prettig. Mercedes rekent €1.035 voor dit pakket.