BMW M5

- 10 februari 2012

Understatement

Voor zijn uiterlijk hoeft de nieuwe generatie - "F10" voor intimi - zich in ieder geval niet te schamen. In de basisuitvoering is het al een fraaie verschijning, maar als M spat de dynamiek er nog meer van af. Het is altijd weer een bijzondere prestatie hoe BMW de M5 toch een gevoel van understatement weet mee te geven. Toegegeven, met zijn enorme luchtinlaten, 19-inch lichtmetaal en vier uitlaatpijpen is het niet bepaald een wolf in schaapskleren, maar de niet-kenner zal deze M5 eerder zien als een heel dikke 5 Serie, dan als een auto die een Porsche 911 met veel plezier vernedert.

Dat gevoel voor understatement heerst nog sterker in het interieur. Hier herinneren slechts enkele elementen aan het feit dat we ons in het binnenste van een supersportsedan begeven. Natuurlijk zijn er de sportstoelen, het sportstuurtje en de logo's her en der, maar het is allemaal zo subtiel dat woorden als luxe en comfort eerder in je opkomen dan sportiviteit en prestatiedrang. Het interieur komt grotendeels overeen met dat van de 520d's die dagelijks de files bevolken en de Nürburgring waarschijnlijk niet als favoriete bestemming in hun navigatiesysteem hebben staan.

560 pk
680 Nm
250 km/h
4,4 s
13,6 (9.9) l/100km
232 g/km
G
22%
€ 132.285
€ 141.093
€ 2.587 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • Maserati Ghibli S Q4 3.0 V6 Bi-Turbo

  • Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1

  • 2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • 2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive

  • 2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • 2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive

  • 2008 - BMW M5 Touring

  • 2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive

  • 2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive