Uitblinker
Volgens het boekje zou de nieuwe M5 zo'n één op tien verbruiken, maar in de praktijk kom je daar niet aan. Reken op ongeveer één op acht, waar dat bij zijn voorganger één op zes was. Bij een rit naar St. Tropez scheelt dat een keer bijtanken, toch mooi meegenomen. Door het lagere verbruik - en dus minder slurptaks - ligt de aanschafprijs zo'n €25.000 lager. Nu is €132.000 voor de meesten onder ons nog steeds lastig af te tikken bij de dealer, maar voor degenen die dat wel kunnen is een kwart ton beslist een flinke meevaller. Dan heb je voor hetzelfde geld een Mini Cooper erbij, om maar iets te noemen.
Het knappe van deze M5 is dat hij nog meer een allrounder is dan zijn voorganger, doordat hij nog meer uitblinkt in de uitersten van het spectrum. Aan de ene kant is hij comfortabeler en luxer dan het vorige model, maar aan de andere kant staat hij ook qua rijgedrag en pure kracht een paar treetjes hoger. Het beste dat BMW te bieden heeft is daarmee in één auto verenigd. Om tot slot terug te keren op de beginvraag: hoewel we een zwak hadden voor het E60-model is de F10-versie wel zo'n indrukwekkende machine dat we zijn voorganger alweer bijna vergeten zijn.
- Zowel heel comfortabel als heel sportief
- Kan snelle sportwagens met gemak bijhouden
- Enorme trekkracht bij breed toerenbereik
- Vermogen niet altijd goed op de weg te krijgen
- Motorgeluid had opzwepender gekund
- Interieur wel heel 'incognito'
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive
2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive