Peugeot 3008 HYbrid4

Arnold van Schepen - 19 juni 2012

De techniek

Hybride-aandrijflijnen zijn er in allerlei soorten en maten en de HYbrid4 is de jongste variant op dit thema. Voorin vinden we de bekende 163 pk sterke 2.0 HDi die gekoppeld is aan een gerobotiseerde handbak met zes versnellingen. Onder de motorkap is enig verschil te zien met de gewone dieselversies door de aanwezigheid van de oranje hoogspanningskabels die de laadspanning van de dynamo naar de tractiebatterij voeren. Dit is een grote accu die zich onder de kofferbakvloer bevindt. Om die reden is de vloer dan ook een tiental centimeters hoger dan bij de conventionele 3008'en. Op de achteras heeft Peugeot een 37 pk sterke elektromotor gebouwd, deze motor doet dienst bij snelheden tot 60 km/u en assisteert de verbrandingsmotor indien nodig. De 3008 HYbrid4 is een parallel hybride: indien mogelijk rijdt de auto puur elektrisch, wanneer de tractiebatterij leeg is, of wanneer er mee vermogen wordt gevraagd, springt de verbrandingsmotor bij. De elektromotor doet tijdens het uitrollen en gas loslaten dienst als alternator om zo de tractiebatterij weer bij te laden. De "4" in HYbrid4 slaat op de vierwielaandrijving van de auto. Helemaal nieuw is dit type aandrijflijn niet. De Lexus RX heeft een vergelijkbare aandrijflijn, met als verschil dat de verbrandingsmotor bij de Lexus een benzinemotor is.

De HYbrid4 heeft vier rijstanden die met een draaiknop achter de versnellingspook geselecteerd kunnen worden. In de ZEV (zero emission vehicle) modus rijdt de 3008 volledig elektrisch. Dit kan tot een afstand van drie kilometer. In de Autostand besluit de elektronica welke motor de aandrijfkracht levert, de elektromotor doet dan dienst als ondersteunende motor. In de Sportstand ondersteunt de elektromotor maximaal, dan leveren beide motoren een gecombineerd vermogen van 200 pk en een koppel van 500 Nm. In die stand wordt tevens het schakelgedrag van de versnellingsbak aangepast. Tot slot is er de 4WD-stand waarbij er een rechtstreekse elektrische verbinding is tussen de dynamo van de dieselmotor en de elektromotor, in dat geval is de 3008 tot 120 km/u vierwielaangedreven.

200 pk
500 Nm
191 km/h
8,5 s
6,0 (3.8) l/100km
99 g/km
C
22%
€ 25.990
€ 45.375
€ 832 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M

  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business

  • Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

  • Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • SsangYong Korando D20T Sapphire

  • Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style

  • Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition

  • Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited

  • 2024 - Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • 2020 - Peugeot 3008 SUV Hybrid Blue Lease GT Pack

  • 2020 - Peugeot 3008 HYbrid4 GT

  • 2016 - Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • 2009 - Peugeot 3008 1.6 HDiF Première