Stilte en de storm
Na het starten van de motor blijft het stil in de 3008 HYbrid4. In het centrale display verschijnt de melding "hybridesysteem actief" om aan te geven dat de auto klaar voor vertrek is. De dieselmotor start pas als de techniek het noodzakelijk acht, en onder normale omstandigheden is dat pas na een paar honderd meter. Normaalgesproken rijd je altijd in de ZEV-mode van je parkeerplaats. Bij een koude start kun je motor horen aanspringen, maar je merkt nauwelijks dat hij een deel van de tractie van de elektromotor overneemt. De techniek regelt het toerental en het aangrijpen van de koppeling zo netjes, dat de overgang van elektrische naar dieseltractie nagenoeg onvoelbaar is.
De 3008 is een uitgesproken stille auto, net als zijn kleinere broer, de 308 CW. Op lagere snelheden plukt hij de vruchten van zijn elektrische aandrijving. Je hoort dan alleen wat bandengeluid en helaas ook wat kraakjes in het interieur, zeker op klinkerwegen. Maar wanneer je de snelheidslimieten aan je laars lapt blijft de auto ook erg stil. Bij 150 km/u en windkracht 5 tegen, is het tikkende geluid van regenwater op de voorruit hoorbaar. Wanneer je de snelheid uit het oog verliest, hetgeen dankzij het head-up display nog best lastig is, rijd je ongemerkt sneller dan is toegestaan. In de 3008 is de geluidsperceptie derhalve een slechte indicator voor de rijsnelheid.
Tegenover het geluidscomfort dat de 3008 biedt, staan de incidentele nukken van de 2Tronic versnellingsbak. In de folder wordt 'ie aangeprezen als automaat, maar een zegsman van Peugeot benadrukt terecht dat het eigenlijk een handbak is. Dat betekent dat de aandrijving tijdens het schakelen onderbroken wordt en dus altijd voelbaar is. Een waarheid als een koe, ware het niet dat ontkoppelen aan aangrijpen van de koppeling soms te nadrukkelijk voelbaar zijn. De elektromotor op de achteras compenseert deze onderbreking enigszins, maar nooit helemaal. Dat de schakelacties van de bak soms wat onsubtiel zijn, valt des te meer op in de HYbrid4 omdat de elektronica juist wel in staat is om de dieselaandrijving vloeiend met de elektromotor te laten samenwerken. Een pluspunt van de EGC-bak is de vlotte reactie op de commando's van de schakelflippers, in de manuele stand is schakel- en koppelgedrag keurig, vooral wanneer de gasvoet van de bestuurder meehelpt door iets gas te lossen bij het opschakelen.
Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M
Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4
Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business
Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine
Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
SsangYong Korando D20T Sapphire
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited