Lekker uitgebalanceerd
Dat het ruimteaanbod achterin ietwat tegenvalt, doet niets af aan de kwaliteiten van de Accord als reisauto. Vooral het onderstel blijkt een sterk wapen van de Japanse middenklasser. Bij zo'n dik uitgedoste Type S ligt een sportief onderstel voor de hand, maar de Accord blijkt - tegen de verwachtingen in - erg comfortabel. Slecht wegdek wordt keurig gladgestreken en dat maakt zo'n Accord tot een fijne metgezel op de lange afstand. Maar ook voor een sportieve rijstijl loopt de Accord niet weg. Hoge bochtsnelheden brengen de Japanner niet van z'n stuk; de auto ligt heel neutraal op de weg en volgt gehoorzaam de ingezette koers. Door de iets te lichte besturing is het echter maar de vraag hoe vaak zo'n sportieve rijstijl wordt verkozen boven comfortabel cruisen.
Motorisch is er in ieder geval weinig dat een sportieve rijstijl in de weg staat. De 2.2 voedt de voorwielen met 180 pk en 380 Nm - genoeg om binnen negen tellen een snelheid van 100 km/h te klokken. Daarmee is de Accord niet onaards snel, maar door de uitgekiende overbrengingen van de met korte slagen schakelende zesbak is er grofweg altijd wel voldoende vermogen paraat. Alleen onder de 2.000 rpm moet de motor even op gang komen, waarbij de Accord er geen doekjes om windt dat er een diesel onder de kap ligt. Ook bij een flinke acceleratie klinkt de motor iets rauwer dan wenselijk, al valt dat misschien wel extra op vanwege de goede isolatie van wind- en bandengeluid. Aan de pomp ben je met zo'n i-DTEC dan weer in het voordeel: het testverbruik (1 op 15,6) stemt zonder meer tevreden.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo
Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT
Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business