Optimale stroomlijn
Zoals gezegd waren we direct gecharmeerd van het uiterlijk van de Optima. Het moet gezegd worden dat KIA zijn zaakjes op het gebied van design goed voor elkaar heeft. Tien jaar geleden zagen de auto's uit Korea er netjes, doch ietwat saai uit, maar dat kan over de nieuwe generatie Koreanen niet gezegd worden. Qua uiterlijk verschillen de geteste 1.7 diesel en de Hybrid nauwelijks van elkaar. Vanaf de neus - voorzien van het typische familiegezicht in de grille - tot aan de achterlichten is de Optima met strakke lijnen getekend, met de voor deze auto herkenbare knik in de achterste zijruit.
Zoals gezegd zijn er weinig verschillen in het uiterlijk te ontdekken, al zijn ze er wel degelijk. Zo is op het kofferdeksel van de Hybrid een kleine spoiler geplaatst en zijn de 18 inch velgen niet eens af-fabriek leverbaar. De velgen onder de testauto zijn 16 inch, al zal de auto in Nederland afgeleverd worden met 17 inch velgen wanneer gekozen wordt voor het Super Pack. Doordat de importeurs van de verschillende landen zelf hun pakketten mogen samenstellen is de auto op de foto's niet geheel volgens 'onze' specs. Het Plus Pack beschikt over 16 inch velgen, maar dat komt in het geval de testauto niet overeen met de rest van de uitrusting.