Vleesch noch visch
Ook onderhuids veranderde er het één en ander. De nieuwe Golf staat op het modulaire MQB-platform, dat binnen het Volkswagen-concern in de volle breedte wordt ingezet omwille van de efficiency. Het blijkt vooral een heel prettig onderstel, dat positief opvalt door z’n stabiliteit en goede balans. Je krijgt een prettige hoeveelheid informatie door over de staat van het wegdek, maar - zelfs met sportonderstel - nooit in die mate dat de kiezen je ook maar enigszins door de mond dreigen te vliegen. Het rijgedrag van de Golf voldoet domweg in alle opzichten. Iedereen rijdt er zó mee weg en er valt bitter weinig op aan te merken.
Wie de rijeigenschappen toch teveel 'vleesch noch visch' vindt, kan voor 114 euro z’n hart ophalen aan de optie 'Driving Profiles'. Daarmee verander je het rijkarakter van de Golf met een druk op de knop. Met name met de besturing in de 'Sport'-modus ontpopt de Golf zich als een verrassend lekkere rijdersauto. De in de basis wat lichte besturing biedt meer tegendruk en het scherpe weggedrag komt beter tot z’n recht. Dankzij het nieuwe platform ligt de motor meer naar achteren en dat merk je. Er drukt minder gewicht op de neus, waardoor de nieuwe Golf neutraler en lichtvoetiger aanvoelt.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI