Kleine kosmopoliet
De Space Star wordt, net als de Nissan Micra, in meer dan 160 landen aan de man gebracht. In het overgrote deel van die landen is de koopkracht niet vergelijkbaar met die in West-Europa. Dat legt beperkingen op om de kostprijs laag te houden. Het is knap wat Mitsubishi binnen die beperkingen heeft weten te maken van de Space Star. Er zijn geen opzichtige concessies gedaan aan de kwaliteit ten faveure van een lage kostprijs. Het interieur is, zoals gezegd, erg ruim van opzet. De stoelen zijn eenvoudig, met een hendel ontgrendel je de rugleuning waarna je deze - niet traploos - kunt verstellen. Vanaf de Inform is de zitting van de bestuurdersstoel in hoogte te verstellen, alle modellen hebben een in hoogte verstelbaar stuur. De elektrische spiegelverstelling werkt voor een dergelijke 'goedkope' auto erg geruisloos, er zijn duurdere auto's waarbij de verstelmotortjes hoorbaar werken. De spiegels zijn lekker groot, de dode hoek van de C-stijl rechtsachter wordt volledig ondervangen door het beeld in de spiegel. Wel jammer dat ze niet asferisch zijn, dat zou in druk stadsverkeer (kleine voetgangers, fietsers) een zinvolle aanvulling zijn.
De afwerking van het interieur is prima, er is nergens bloot metaal te zien en op slecht passende delen hebben we de Space Star evenmin kunnen betrappen. Het dashboard is opgetrokken uit hard, doch kraak- en rammelvrij kunststof. In de volle zon weerspiegelt het niet in de voorruit en daarmee voldoet het prima voor het gros van de automobilisten. Het instrumentarium geeft met weinig middelen veel informatie, het kilometertellerdisplay heeft een uitgebreide boordcomputer waarin ook de resterende actieradius en het gemiddelde verbruik getoond kunnen worden. Het is jammer dat het bedieningsknopje op het instrumentarium zit. Als je de weergave wilt veranderen moet je een hand door het stuurwiel steken tijdens het rijden. Opvallend aanwezig is het dubbel-din multimedia- / navigatiesysteem. Het systeem is onderdeel van het Instyle pakket dat ook de achteruitrijcamera omvat, Mitsubishi rekent duizend euro voor dit pakket. Als de portemonnee het toelaat, dan is dit pakket zeer aan te bevelen. Het touchscreen heeft een hoog oplossend vermogen en de weergave zou niet misstaan in een auto van 20 mille meer. De navigatie rekent razendsnel en past zich rap aan wanneer de omstandigheden onderweg (file, omleiding) veranderen. Het systeem kan ook een route loggen en toont na afloop een grote hoeveelheid data, zoals snelheid, verbruik, uitstoot. Erg zinvol is de verbruiksmonitor, bij elke tankbeurt voer je de kilometerstand, de getankte hoeveelheid en de literprijs in, en vervolgens toont het systeem de kilometerprijs van de vorige tankbeurt.
Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!
Renault Twingo SCe 70 Expression
Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition
Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up
Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition
Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition
Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play
Smart Forfour 52 kW Passion
Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive