Fijne kilomtervreter
Met de opmerking over het overhellen in bochten hebben we meteen de zwaarste kritiek op de Space Star te pakken. De afstemming van vering en demping is voor het overige dik in orde. Het onderstel blijft op slechte wegen mooi stil, het bandengeluid voert de boventoon. In stedelijk gebied laat de Space Star zich niet kisten door drempels en putten en op de snelweg is de auto opvallend rustig. Ondanks zijn korte wielbasis worden bulten en richels ook bij 120 km/u prima verwerkt. Sterker nog, het rijgedrag op de snelweg is prima. Ook de rechtuitstabiliteit is onverwacht goed, we reden de Space Star met stevige zij- en tegenwind door het vlakke Groningse en Oost-Friese (D) land, maar het deerde de kleine Mits niet. Alleen de CVT wist zich soms geen raad met stevige tegenwind. De bak probeert een zo laag mogelijk toerental aan te houden bij constante snelheid, bij 130 km/u draait het motortje een doodkalme 2.300 toeren, maar zodra er iets van weerstand opdoemt zoals tegenwind of een oplopend hellend vlak, dan wordt het toerental opgevoerd tot 3.500. Tijdens de eerste snelwegrit met 120 km/u constant was de bak af en toe aan het 'schakelen' tussen de 3.500 en 2.500. Door de stand 'Ds' te kiezen neem je zelf het heft in handen en laat je de motor 3.500 toeren draaien. Nog steeds niet gek voor een twaalfhonderdje zonder turbo.
De 'sportieve' stand van de bak hebben we vaak gebruikt, maar niet om snelheid te maken. Bij gas los in 'D' gaat de bak in een soort van vrijloop: het toerental zakt tot 1.100 toeren waardoor de Space Star nauwelijks op de motor remt. Je kunt ontzetten veel meters maken zonder een drup benzine te verbruiken, maar in de praktijk mis je het remmende vermogen van de motor. Al freewheelend een bocht inrijden is nooit een aanrader, door het gebrek aan (een gering) remmend koppel op de voorwielen mis je een stukje controle over de auto. De oplossing is simpel: pook in 'Ds' en de Space Star remt gewoon op de motor af. Zodra je tractie nodig hebt schakel je weer naar de reguliere stand. Problem solved.
Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!
Renault Twingo SCe 70 Expression
Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition
Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up
Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition
Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition
Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play
Smart Forfour 52 kW Passion
Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive