Geen bochtenridder
De Space Star dankt zijn binnenruimte aan de bescheiden afmetingen van de onderhuidse techniek. Wanneer je de motorkap opent, valt het motorblokje bijna in het niet bij de accu. De 1.2 driecilinder is volledig nieuw ontwikkeld en voorzien van de MIVEC variabele kleptiming. Met een boring van 75 mm en een slag van 90 mm is het een uitgesproken lange slag motor, gebouwd om koppel bij lage toeren te leveren. Het motortje levert 80 pk bij 6.000 toeren, het koppel van 106 Nm piekt bij 4.000 toeren. Mitsubishi adverteert met een gecombineerd verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer, dik 1 op 24. Dat we dat verbruik niet zullen halen tijdens deze test staat vooraf wel vast, onze Space Star is amper ingereden en de temperatuur zal gedurende de testweek niet boven de 2 graden Celsius komen. Maar we maken er het beste van. Elke Space Star heeft een Eco-meter, die doet denken aan de Economy-lampjes van vroegere Toyota's. Wanneer drie groene ledjes branden rijd je maximaal zuinig, brandt de oranje led, dan is je rechtervoet aan de zware kant.
Het driepittertje voorin draait mooi trillingsvrij en laat zich pas vanaf 4.000 toeren nadrukkelijk horen. De combinatie van dit blokje met de CVT is een fijne: de CO2-uitstoot is slechts 95 gram waardoor je BPM- en wegenbelastingvrij kunt rijden. In het stadsverkeer is de automaat een genot: de Space Star is lekker fel als het moet en op constante snelheid houdt de bak het toerental laag.
De besturing is licht en indirect, wanneer je veel in de stad rijdt maakt dit niet zoveel uit, maar daarbuiten zou een minder sterke bekrachtiging en wat meer gevoel erg welkom zijn. Temeer omdat de Space Star door zijn compacte wielophanging vrij gemakkelijk overhelt, als bestuurder heb je dan weinig gevoel over de koers van de auto omdat je het nodige stuurgevoel mist. Op dit punt wordt de Space Star door zijn concurrenten verslagen. Als je het echt te bont maakt, dan is het ESP altijd stand-by om je op koers te houden. We moeten hierbij wel opmerken dat de Space Star gehomologeerd is op 14 inch velgen, alleen de handgeschakelde 1.2 staat op 15 inch. De kleine wielen en de relatief hoge wangen (165/65) gooien roet in het eten wat het stuurgevoel betreft. Een setje 15 inch lichtmetaal met wat bredere banden zal de wegligging zeker goed doen.
Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!
Renault Twingo SCe 70 Expression
Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition
Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up
Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition
Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition
Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play
Smart Forfour 52 kW Passion
Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive