On-Citroëns sportief
Zulk geklapper is typerend voor een wannabe-cabrio als deze DS3; met een 'echte' cabriolet heb je daar geen last van. Toch hebben de vaste dakbogen ook zo hun voordelen. De relatief eenvoudige vouwdakconstructie snoept bijvoorbeeld maar 40 liter van de bagageruimte, waardoor er nog steeds 245 liter overblijft. Puntje van kritiek is wel dat de toegang tot die ruimte erg beperkt is. Ook met betrekking tot het gewicht bewijzen de vaste dakbogen hun nut: ze houden de stijfheid intact, waardoor extra verstevigingen in de carrosserie min of meer overbodig zijn. Dat verklaart waarom de DS3 Cabrio slechts 25 kg zwaarder is dan z'n dichte broertje.
En dat merk je. Wie wel eens met de DS3 op pad is geweest, weet dat die auto on-Citroëns sportief is. Het vage, afstandelijke dat de 'gewone' C3 kenmerkt, is in geen velden of wegen te bekennen en dat maakt de DS3 tot een uiterst vermakelijk scheurijzertje. Welnu: datzelfde stempel kunnen we ook drukken op de DS3 Cabrio. Sturen, schakelen, het gaat allemaal heerlijk direct en met veel gevoel. Rijplezier in overvloed dus, niet in de laatste plaats omdat ook het onderstel erg goed uit de verf komt. Het is niet eens oncomfortabel, maar wel dusdanig goed uitgebalanceerd dat je ontzettend veel lol kunt beleven aan de sympathieke Fransman. Chapeau!