Heel enthousiast
Plezier beleef je ook aan de fijne motor-bak-combinatie van de DS3 Cabrio. We kunnen niet zeggen in hoeverre die vlieger ook opgaat voor de minder vermogende varianten, maar van de sterkste 1.6 THP worden we in ieder geval heel enthousiast. Het is een lekker soepel blok, dat met z'n 155 pk bovendien goed presteert. Vanuit stilstand sprint je in 7,4 tellen naar de 100 en ook van tussensprintjes schrikt de DS3 niet terug. Doordat de motor al bij 1.400 rpm z'n volle koppel (240 Nm) loslaat, hoef je nauwelijks te schakelen.
Niet dat schakelen een straf is - de zesbak doet dat lekker direct - maar voor wie ontspannen en schakellui wil cruisen, is het een prettige gedachte dat je ook dan prima uit de voeten kunt. Bijkomend voordeel is dat het brandstofverbruik ook netjes binnen de perken blijft. Een gevarieerd testtraject met binnendoorweggetjes, provinciale wegen en stukken snelweg resulteerde in een nette score van 1 op 15, waarmee de DS3 de fabrieksopgave (1 op 17) dicht benadert. Daarbij ligt de vierpitter ook nog eens aangenaam in het gehoor.