Enjoy the silence
Een andere eigenschap waar de Sportback in uitblinkt is de stilte aan boord. De geluidswaarneming in het interieur benadert voor je gevoel het niveau van een prestigieuze A6 of A8. Dat ligt enerzijds aan een uitgekiende geluidsisolatie, maar ook aan de geringe geluidsproductie van de 1.4 TFSI benzinemotor. Na het starten kun je alleen aan de toerenteller aflezen dat de motor stationair draait. Ook tijdens acceleraties blijft de geluidsproductie aangenaam laag. De door ons gereden 1.4 TFSI is de huidige instapper met 122pk en 200Nm. Een trede hoger vind je hetzelfde blok uitgerust met Cilinder-On-Demand technologie. Het vermogen ligt dan op 140pk en 250Nm. In de praktijk rijst op geen enkel moment het verlangen naar de sterkere versie. De prestatiecijfers op papier zijn niet indrukwekkend, maar door de prettige vermogensopbouw ben je met de instapper voldoende goed bedeeld. Al bij lage toerentallen pakt de kleine motor enthousiast op. Het maximale koppel bereikt de 1.4 TFSI bij 1.400tpm. Vloer je bij 2.000tpm het gaspedaal, dan ervaar je dat de 1.4 TFSI voldoende punch in huis heeft om goed van zijn plek te komen. Trek je door, dan merk je dat het bij 6.000tpm schluss ist. De vroege redline is een typische eigenschap van turbomotoren. Optioneel kun je de 1.4 TFSI koppelen aan een prijzige S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. Dat vinkje kun je op de optielijst gerust achterwege laten, de zesbak schakelt met korte slagen soepel en trefzeker.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI