Bovengemiddeld volwassen
Gelukkig kun je de transmissie ook handmatig bedienen. Zodra je daar eenmaal wat meer feeling mee hebt, wordt het nukkige, bruuske schakelgedrag significant minder en valt er best met de transmissie te leven. Tenzij je te kampen hebt met problemen aan je linkervoet, vraag je je dan ook al snel af of je niet beter gewoon gelijk voor de handbak kunt gaan en - afhankelijk van de motorisatie - 1.100 tot 1.900 euro in je zak kunt houden. Wij wisten het wel... Wat overigens niet wil zeggen dat de automaat überhaupt geen overweging waard is, want met goed gekozen schakelmomenten en een prima verbruik heeft 'ie ook zo z'n goede kanten.
Toch dankt de Up z'n rijplezier vooral aan de motor en het onderstel. Het driepittertje onder de kap spint er vrolijk op los en brengt op de achtergrond een karakteristiek, maar zeker niet storend brommetje ten gehore. Met 75 pk is de 1.0 bepaald geen krachtpatser, maar met 832 kg aan leeggewicht hoeft 'ie ook geen bergen te verzetten. Bovendien voelt de motor lekker levendig aan en omdat de Up daarbij ook nog eens opvallend stabiel op de weg ligt, is het helemaal geen straf om met het 'instappertje' uit Wolfsburg op pad te gaan. De cijfermatige prestaties van de Up ontstijgen het gemiddelde niveau in dit segment niet, z'n volwassenheid doet dat des te meer.