Naar hartenlust mogen uitleven
Na het opentrekken van de deur zie ik dat de Fransen zich ook op het interieur naar hartenlust hebben uitgeleefd. Mijn blik valt direct op de grote sportstoelen, die er door de profilering en halflederen bekleding onwijs goed uitzien. Ik stap in en plof met mijn achterwerk op de zitting, die een prettige mix van comfort en hardheid heeft. Je moet geen brede schouders of andere lompe lichaamsdelen hebben; de rugleuning is behoorlijk smal uitgesneden en je zit echt klem tussen de sterk geprononceerde zijkanten. Een minpuntje is de verstelbaarheid. Langere bestuurders kunnen de zitting niet uittrekken en de rugleuning is niet traploos verstelbaar. Ook had de hoogteverstelling wat meer speelruimte mogen hebben, naar mijn smaak zit ik net een tikje te hoog in de 208 GTi.
Naast het stoelwerk kenmerkt de GTi zich door het standaard aanwezige leer op zowel stoelen als dashboard, fraaie rode stiksels, aluminium pedalen en pookknop en een opvallende rode bies aan de bovenkant van het kleine sportstuurtje. Het is voor mij de eerste keer dat ik in een 208 zit en het veelbesproken instrumentarium stoort mij helemaal niet. De fraaie klokken met witte wijzers, chromen omlijsting en rode LED-verlichting liggen perfect in mijn gezichtsveld. Peugeot heeft de 208 voorzien van een topinterieur, dat qua design lichtjaren voorsprong heeft op de nogal saaie dashboards van de concurrentie. Neem bijvoorbeeld het grote touchscreen met zijn eenvoudige bediening, dat op de GTi standaard met navigatie wordt geleverd.
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange
Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
DS 3 PureTech 130 S&S So Chic
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Suzuki Swift Sport 1.6