Peugeot 208 GTi 1.6 THP

Pawel Piotrowski - 24 augustus 2013

Vooral een snelle GT?

Vertaal je dit karakter naar cijfers, dan kom je tot een acceleratietijd van 6,8 seconden van nul naar honderd en een topsnelheid van 230 km/h. De kort gekozen versnellingsbakverhoudingen doen de Peugeot goed. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Citroën DS3 Racing is de motor in de 208 GTi beter bij de les en reageert hij bijtender op commando's van het gaspedaal. Zelfs in de zesde versnelling bij 100 km/h draait de motor voldoende toeren om vlot een tussenacceleratie in te zetten. Keerzijde hiervan is dat je bij 120 km/h bijna 3.000 toeren draait, wat redelijk aan de hoge kant is en het verbruik op snelwegtempo omhoog laat schieten.

Snelheid is slechts een aspect van een hot hatch. Bij de vorige GTi's van Peugeot hadden wij vooral kritiek op het te softe rijgedrag. Bij de 208 GTi hebben de Fransen de stuurinrichting en het onderstel een stuk strakker afgesteld, maar de Peugeot heeft nog steeds meer gemeen met een luxe en snelle GT dan met een hardcore sportwagen. Subframes, veren en schokdempers zijn wel zodanig aangepast dat je behoorlijk hard kan 'hoeken'. De 208 GTi ligt een stuk lager op de weg en laat zich door de directe stuurinrichting met veel precisie over een bochtig parcours sturen. Ga je in een krappe bocht op het gas staan, dan leidt dat niet tot een klapperend stuurwiel of wild doorspinnende wielen. Pas bij snelle koerswijzigingen merk je dat er net iets teveel beweging in de koets zit. Het onderstel is niet plankhard en op slechte klinkerwegen hou je voldoende comfort over. Peugeot is duidelijk niet tot het uiterste gegaan, maar wel voldoende ver om een grote glimlach op je gezicht te toveren. En wie weet, misschien verrassen de Fransen ons in de toekomst nog met een hardcore afgestemde 208 RC.

200 pk
275 Nm
230 km/h
6,8 s
7,0 (5.9) l/100km
139 g/km
E
22%
€ 25.690
€ 27.140
€ 498 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange

  • Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive

  • Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • DS 3 PureTech 130 S&S So Chic

  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Suzuki Swift Sport 1.6

  • 2019 - Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2019 - Peugeot e-208 EV 136 GT

  • 2015 - Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • 2013 - Peugeot 208 1.0 VTi Active

  • 2012 - Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure