Bekend turboblok
Het belangrijkste standaardelement van de Peugeot 208 GTi zijn niet de sportstoelen of luxe uitrusting, maar de tweehonderd trappelende paarden onder de snoezige motorkap. Deze staan niet alleen tijdens een overboost-functie paraat, maar gewoon altijd. De 1.6 THP is een bekend turboblok, dat in verschillende vermogensgradaties in diverse PSA- en BMW-producten wordt ingezet, zoals in de Citroën DS3 Racing en MINI John Cooper Works. Een fijne motor, die uitblinkt met een felle gasrespons en voor een turboblok behoorlijk hoog in de toeren kan klimmen - en dat ook graag doet.
Na het omdraaien van de sleutel wordt de GTi met een donkere brom wakker. Tijdens het warmrijden probeer ik de motor onder de 2.000 toeren te houden, wat door de korte overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en het aansporende gebrom uit de uitlaat geen gemakkelijke opgave is. Je moet behoorlijk gedisciplineerd zijn om niet direct aan de verleidingen toe te geven. Na een paar minuten is de motor warm genoeg en trap ik het gaspedaal dieper in. Vanaf 1.800 rpm gaat de viercilinder goed los en begin je serieus snelheid te maken. De naald van de toerenteller klimt steeds hoger en ik begin me te herinneren wat voor een fijn blok dit is! De 1.6 THP is niet alleen gezegend met een fel karakter, maar ook met een briljante lineaire vermogensopbouw. Tot 6.800 rpm trekt het kleine blokje gretig door en blijft je rug ferm tegen de rugleuning gedrukt.
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange
Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
DS 3 PureTech 130 S&S So Chic
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Suzuki Swift Sport 1.6