Infiniti Q50 2.2d Sport

Arnold van Schepen - 30 oktober 2013

Ruimtetechniek

Er zijn verschillende manieren om je concurrenten het hoofd te bieden: je bent minstens zo goed en goedkoper, of je bent minstens zo goed en origineel. De Q50 is een combinatie van die twee. De bouwkwaliteit en afwerking kunnen zich meten met die van de Dreier en A4. Het materiaalgebruik en afwerking van het interieur zijn top, de Q50 steekt de Lexus IS op dat gebied eenvoudig naar de kroon en zit de A4 akelig dicht op de hielen. Het interieur van de Q50 is een mooi staaltje ruimtetechniek in meerdere opzichten. Je zou verwachten dat de relatief lange neus een beperkende factor is voor de interieurruimte, maar niets is minder waar. Net als BMW monteert Infiniti een vrij kort dashboard waardoor de ruimte onder de voorruit de voorste inzittenden ten goede komt. Voorin biedt de Q50 veel ruimte, zowel in de hoogte als de breedte. De middenconsole biedt onderdak aan twee touchsscreens, de bovenste doet dienst als navigatiescherm en verzorgt de weergave van belangrijke systeemwaarschuwingen. Het tweede scherm vervangt een groot aantal knoppen en doet dienst als interface voor diverse apps. Gelukkig heeft Infiniti de knoppen voor de klimaatbeheersing niet gedigitaliseerd, deze worden met toetsen aan weerzijden van de middenconsole bediend.

De echte ruimtetechniek vind je echter in het zitmeubilair. Infiniti heeft het ontwerp gestoeld op kennis die NASA opdeed tijdens lange ruimtereizen. Het menselijk lichaam neemt in gewichtsloze staat een soort van zithouding aan en NASA heeft aan de hand daarvan een optimaal stoelontwerp opgesteld. Infiniti heeft dit doorontwikkeld in samenwerking met de universiteit van Keio en het resultaat mag er zijn, de stoelen zitten ontzettend goed. Potentiƫle kopers die veel lange afstanden rijden of rugklachten hebben moeten zeker gaan proefzitten / -rijden in de Q50. Wat voor de voorstoelen opgaat, geldt ook voor de achterbank. Het formaat en de zithouding kunnen zich meten met een of twee klassen hoger. Dat komt vooral door het diepe zitvlak en de helling van de rugleuning, daardoor zijn lange ritten ook op achterbank prima uit te houden. En omdat de Q50 voorzien is van compacte hoofdsteunen op de voorstoelen, heb je vanaf de achterbank ruim zicht via de voorruit.

170 pk
400 Nm
230 km/h
8,5 s
5,9 (4.9) l/100km
124 g/km
E
22%
€ 40.700
€ 50.755
€ 931 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2014 - Infiniti Q50 2.0T Performance