Infiniti Q50 2.2d Sport

Arnold van Schepen - 30 oktober 2013

Troefkaart

Infiniti heeft zich uitgeput in technologische vondsten omwille van rijplezier en de gunst van de kritische Europese autokoper, en niet zonder resultaat. Inspired performance luidt het credo van Infiniti. De 2.2d heeft bewezen dat ‘ie aan dat motto voldoet, wat betreft de Hybrid twijfelen we daar bij voorbaat niet aan. De aandrijflijn van de M35h heeft zijn weg naar de Q50 gevonden hetgeen ook betekent dat deze de titel ‘snelst accelererende hybride’ overneemt. Deze op-en-top Japanse auto doet het Infiniti-hart sneller kloppen dankzij 364 pk en 546 Nm koppel. Met achterwielaandrijving legt de Hybrid 1825 kilo in de schaal, met AWD liefst 1900 kilo. Maar het Front Midship platform kan goed uit de voeten met het gewicht en het vermogen, getuige de lichtvoetigheid waarmee de Q50S de Montserrat ten noorden van Barcelona beklom. Zeeën van koppel, een snel en soepel schakelende zeventraps automaat en een motorgeluid om geen genoeg van te krijgen. Wie eens wat anders wil dan de zoveelste BMW moet zeker eens bij een Infiniti-center binnenstappen. Ondanks onze geïnspireerde rijstijl haalden we ruim 1 op 13 met de Hybrid. De 2.2d haalde onder gelijksoortige omstandigheden 1 op 17, in Nederland zul je waarschijnlijk de 1 op 19 kunnen aantikken. Kijken we naar de feiten en cijfers, dan heeft de Q50 goede kaarten om de Nederlandse (zakelijke) automobilist voor zich te winnen. Hij evenaart zijn Duitse opponenten op het gebied van kwaliteit, uitrusting en rijeigenschappen en overtroeft hen met zijn typisch Japanse high tech. Ondanks, of wellicht dankzij, de Duitse diesel in de 2.2d heeft Infiniti een ijzersterke troef in handen.

  • Rijeigenschappen
  • Zitcomfort en interieurruimte
  • Comfort van Direct Adaptive Steering
  • Motorgeluid 2.2d
  • Geen lichtgewicht
  • Nog geen viercilinder benzinemotor
170 pk
400 Nm
230 km/h
8,5 s
5,9 (4.9) l/100km
124 g/km
E
22%
€ 40.700
€ 50.755
€ 931 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2014 - Infiniti Q50 2.0T Performance