Tegenstrijdig
Motorisch vist de Gran Turismo ook in dezelfde vijver als de Sedan en de Touring. In die vijver zwemt ook de tweeliter turbomotor in de 328i, die van de GT een serieus snelle jongen maakt. Als het moet, dendert de Gran Turismo in zes tellen naar de 100, om er pas bij 250 km/h mee op te houden. Toch nodigt de 3 GT niet uit tot een sportieve rijstijl. Dat heeft niet zozeer met de besturing te maken, want die is des BMW's: direct en met veel gevoel. Ook de fijne sportstoelen uit de Sport Line zijn best op een fanatiek potje sturen berekend. De bottleneck zit 'm in het hoge zwaartepunt, dat vooral in bochten de kop opsteekt. Voor het vlottere bochtenwerk zijn je spaarcenten domweg beter besteed aan een 4 Serie.
Gelukkig is het helemaal geen straf om de 328i GT lekker ontspannen te rijden. Dat klinkt met 245 pk aan vermogen misschien wat tegenstrijdig, maar omdat het volledige koppel (350 Nm) al bij 1.250 rpm paraat staat, houdt de achttraps automaat het toerental lekker laag en blijft het heerlijk rustig aan boord. Bij 130 km/h wijst de toerenteller bijvoorbeeld maar 2.400 rpm aan. Schakelen doet de automaat trouwens vlot en zijdezacht, wat het rijcomfort alleen maar extra ten goede komt. Ook het verbruik is gebaat bij een rustige rijstijl: met een gecontroleerde rechtervoet laat de 328i een prima 1 op 14 noteren. Ga je fanatieker op het gas, dan stijgt het verbruik naar 1 op 9.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition