Strakker
Overdadig Frans comfort, dat is iets waar je van moet houden en precies dat maakte de vorige Picasso niet bij iedereen even geliefd. Dat heeft Citroën ter harte genomen, want in het rijden is de nieuwe niet meer te vergelijken met de vorige. Grote verantwoordelijke hiervoor zijn het totaal nieuwe onderstel en een gewichtsbesparing van maar liefst 110 kg. De Grand Picasso staat een stuk strakker op zijn pootjes, wat vooral te merken is in het bochtenwerk. Voor de bestuurder betekent dat meer controle bij het sturen, maar alle inzittenden profiteren daarnaast van minder deining. Het blijft natuurlijk wel een hoge MPV, dus licht overhellen is de Picasso niet helemaal vreemd.
Voor de aandrijving zorgt de BlueHDI 150 dieselmotor. Het vermogen van dit tweeliter blok laat zich raden en is meer dan voldoende voor de Grand Picasso. Het blok doet vrij rustig zijn werk en heeft altijd voldoende power wanneer dat nodig is, maar vooral het gemak waarmee alles gebeurt, is prettig. Doordat het blok al vroeg bij de les is, kan je vlot doorschakelen en het toerental laag houden. Helaas gaat dat schakelen wel wat hakerig. Doordat het motorgeluid relatief op de achtergrond blijft en er ook bij lage toeren nauwelijks resonanties door de auto gaan, is de Picasso een bron van rust. Wel wordt op hogere snelheden de windruis dominanter, met name langs de voorkant van de auto.
Naast dit krachtigste dieselblok, heeft Citroën ook nog twee zuinigere e-HDI's in de aanbieding. Met 115 en 90 pk zijn ze een stuk minder krachtig, vooral bij de laatste vragen we ons af of het vermogen afdoende is. Op papier is het verbruiksvoordeel relatief laag, terwijl het in bijtelling zelfs helemaal niks uitmaakt. Alle diesels vallen voorlopig in de 20%-categorie. De testauto staat in de boeken voor een gemiddeld verbruik van 4,2 liter per 100 kilometer. Dat leek ons bij voorbaat al een utopie, en dat is ook gebleken. Met precies 6 liter per 100 kilometer vonden we hem heel behoorlijk presteren. Iets zuiniger moet zelfs nog wel tot de mogelijkheden behoren, maar door het verschil met de opgave voelt het toch enigszins teleurstellend aan.
Ford C-Max Plug-In Hybrid Titanium Plus
Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium
Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack
Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Ford C-Max 1.0 125pk Titanium
Renault Grand Scénic 1.5 dCi Bose
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium
Nissan e-NV200 Evalia Connect Edition
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet 120 Easy
Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Cosmo