BMW X5 xDrive30d High Executive

Pawel Piotrowski - 24 januari 2014

First, Business en Economy

Het interieur heeft een grondige update gekregen en is nu volgens de laatste BMW-filosofie ontworpen. Wat direct opvalt, zijn het lagere dashboard en de hogere zitpositie met een beter overzicht en ruimtegevoel tot gevolg. Je kijkt niet langer tegen het dashboard aan, maar er overheen. Om dit voor elkaar te krijgen, is het breedbeeld scherm nu vrijstaand op de brede middenconsole geplaatst. Zo'n los scherm is zeker niets ieders smaak, maar het ligt perfect in het zicht en is uitstekend afleesbaar. Nog mooier is het uitgebreidere instrumentarium, dat nu eindelijk de herkenbare, klassieke BMW lay-out heeft. Een andere toevoeging die de X5 tot nu toe moest ontberen is de Driving Experience Control op de middentunnel, waarmee het karakter van aandrijflijn en demping zich laat beïnvloeden. Sowieso is de bedieningsergonomie sterk verbeterd. Aan de ene kant kun je nu met één knop alle assistentiesystemen van de Driving Assistant snel in- en uitschakelen, aan de andere kant is het invoeren van adressen in het navigatiesysteem door het toevoegen van een handige touch controller vereenvoudigd.

Aan de gebruikte materialen en exacte naden is af te lezen dat BMW veel aandacht heeft besteed aan de kwaliteitsbeleving. Het optionele Pure Excellence-pakket à € 2.926 voegt daar nog eens fraai nappaleder met contrasterende stiksels op stoelen en dashboard aan toe, waardoor het binnenste van de X5 op detailniveau zelfs hoogwaardiger oogt dan dat van de 7 Serie. Opmerkelijk zijn de verschillende gradaties in zitcomfort. Voorin bieden de optionele comfortzetels - onderdeel van het High Executive-pakket à € 9.995 - uitgebreide verstelmogelijkheden en een uitstekende mix tussen hardheid en comfort. Zelfs na uren rijden stap je fris en pijnvrij uit de auto. Op de tweede zitrij is het ruimteaanbod eveneens royaal, maar door de hardere zitting en vlakkere profilering van de achterbank zit je wel voelbaar minder comfortabel. De economy class bevindt zich - net als in het vliegtuig - helemaal achterin op de optionele derde zitrij. Om er plaats te nemen moet je allereerst een cursus yoga volgen, en eenmaal plaatsgenomen in de lotushouding houd je het er als volwassene niet lang uit. De spaarzame ruimte is niet bepaald verwonderlijk, maar het ontbreken van een elektrische bediening voor het moeizame manuele in- en uitklappen van de zesde en zevende stoel des te meer. Wie de ruimte van een MPV nodig heeft, kan ook echt beter een MPV kopen.

258 pk
560 Nm
230 km/h
6,9 s
9,0 (6.2) l/100km
162 g/km
D
22%
€ 69.500
€ 112.442
€ 2.061 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • Mercedes-Benz GLE Coupé 350 d 4MATIC

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition

  • Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC

  • Infiniti FX 30d S Premium

  • 2007 - BMW X5 3.0d High Executive