Keuzelandschap
Tot zover alles goed. Het in overvloede aanwezige BMW-DNA in de aandrijflijn mis ik wel een beetje in de afstemming van het (optionele) adaptieve comfortonderstel met Dynamic Damping Control. Bij de voorganger was de keuze eenvoudig: je kon kiezen tussen het standaardonderstel, Adaptive Drive en een verlaagd M-sportonderstel. Bij de nieuwe X5 is daar de keuze voor het adaptieve comfort-, dynamische of professionele onderstel bijgekomen. Onze testauto was voorzien van het comfortonderstel en dat is precies wat je ervan verwacht: comfortabel. Voor een BMW misschien zelfs te comfortabel. In de Eco Pro- en Comfort-modus laat het onderstel forse koetswerkbewegingen toe en is er zelfs sprake van een deinend rijgedrag. Dat openbaart zich vooral op slecht onderhouden klinkerwegen en in het stedelijke drempellandschap. Niet vreemd voor een SUV, ware het niet dat er een BMW-logo op de voorzijde prijkt.
De soep wordt echter niet zo heet gegeten als opgediend. In de modi Sport en Sport+ komt het vertrouwde BMW-rijgedrag naar voren en laat de grote X5 zich behoorlijk sportief over landweggetjes jagen. De elektrische stuurbekrachtiging met AFS laat de grote kolos met precisie door een bochtenparcours dirigeren, zonder dat je het stuur over moet pakken. Daarbij lijkt het onderstel te zijn uitgewisseld voor een compleet ander exemplaar: van een deinend rijgedrag is geen sprake meer. Vanzelfsprekend zijn de zes-in-lijn diesel en 8-traps automaat helemaal bij de les en kun je met behulp van de schakelpeddels achter het stuur zelf door de versnellingen flipperen. Daarbij valt op dat de transmissie de commando's zeer snel opvolgt en de dikke diesel agressiever reageert. Dit is het rijgedrag waar een X5 om bekend staat, ver weg van het lauwe Amerikaanse cruisen. Het liefst zou ik de BMW X5 altijd in de Sport-modus laten staan, ware het niet dat de demping voor dagelijks gebruik dan simpelweg te hard is. Terug naar Comfort of Eco Pro dus, dat ook nog eens beter is voor het brandstofverbruik. Daarover hoef je je trouwens niet al te veel zorgen te maken: met een gemiddeld testverbruik van 9,0 liter per honderd kilometer behoort de X5 tot de meer bescheiden drinkers.