Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

- 13 februari 2014

Mooie combinatie

De testauto was voorzien van de 122 pk sterke 1.4 TSI. Qua vermogen een mooie combinatie, al is het qua bijtelling de meest ongunstige motorisering. Met zijn 118 gram CO2-uitstoot per kilometer valt hij net buiten de 20%-categorie voor dit jaar. Terwijl zowel de lichtere uitvoeringen (1.2 TSI met 85 of 105 pk) als de sterkere motor (1.4 TSI met 140 pk) net wel binnen die grens vallen. Dat laatste lijkt vreemd, maar die motor profiteert van een lager verbruik door cilinderuitschakeling. Dat lijkt zuur voor deze uitvoering, maar daarin is hij niet de enige. Ook de Bluemotion-uitvoering pist al dieselend net buiten de 14%-pot. Maar goed, bijtellingsregels in Nederland is geneuzel op het grammetje, dat is bekend. In de praktijk blijken de opgegeven waarden voor deze versie wel redelijk, want we kwamen uit op 5,9 liter per 100 kilometer, waar hij in de brochure voor 5,0 ingeboekt staat. Een soepel werkend start-stopsysteem en de heerlijke DSG-automaat leverden hier een positieve bijdrage aan. Het enige wat op dat gebied iets minder is, is de diepe brom die de auto maakt als de automaat het toerental (heel) laag houdt. Dan hebben we het niet over lawaai of trillingen, maar over een onaangename toonhoogte.

'Dynamic Drive Control' was één van de aangevinkte opties op deze Variant en ondanks dat 963 euro een flinke bom duiten is, is het een echte aanrader wat ons betreft. Met dit systeem kunnen demping, stuurgevoeligheid en gaspedaal naar wens op comfort, normal, sport of eco worden ingesteld. Dit kan met één instelling over al die onderdelen, maar ook met een individuele instelling per onderdeel. Met name dat laatste spreekt ons erg aan, omdat je de motor op een zuinige manier zijn werk kan laten doen, terwijl je wel een wat directere reactie op de stuurbewegingen kan krijgen. De verschillen zitten in de finesses, maar zijn wel goed merkbaar.

122 pk
200 Nm
204 km/h
9,7 s
5,9 (5.1) l/100km
118 g/km
B
22%
€ 21.990
€ 36.541
€ 670 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • Ford Focus Wagon 1.6 TDCi Titanium

  • Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI