Dacia Duster 1.2 TCe 125 Prestige

- 14 maart 2014

Onderhuids flink verbouwd

Dat horen en zien je verging op snelwegsnelheden, lag niet alleen aan de beperkte isolatie, maar ook aan de verouderde aandrijflijn. Aan de buitenzijde van de Duster zijn de veranderingen op één hand te tellen, onderhuids ligt dat iets complexer. De oude 1.6 is met pensioen gestuurd en de 1.2 TCe met 125pk moest in het vooronder gelepeld worden. Hiervoor is echter de gehele voortrein vernieuwd. Niet alleen het vermogen is erop vooruitgegaan, ook zijn er bijkomende voordelen door deze nieuwe aandrijflijn. Zo is het vele malen stiller in het interieur. De isolatie is verbeterd, maar ook de loop van de motor is bijna geruisloos. Daarbij is de motor gekoppeld aan een strak schakelende zesbak die het toerental laag houdt. Dankzij zijn relatief lage gewicht en de 125 paarden onder de motorkap, spurt de auto in iets meer dan 10 seconden naar de 100 en blijft hij ook daarna heel behoorlijk versnellen. Meer vermogen leidt meestal tot een hoger verbruik. Die vlieger gaat niet op in dit geval. Hoewel we veel snelwegkilometers maakten, bleek het verbruik beperkt tot 8 liter per 100 kilometer. Dat is bijna een liter minder dan bij de 20pk zwakkere voorganger. Rijd je meer op buitenwegen, dan zakt het verbruik naar een waarde rond de 6,5 á 7 liter per 100 kilometer.

125 pk
205 Nm
175 km/h
10,4 s
8,0 (6.2) l/100km
143 g/km
D
22%
€ 16.990
€ 20.180
€ 370 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • 2024 - Dacia Duster Hybrid 140 Journey

  • 2019 - Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige

  • 2010 - Dacia Duster 1.6 16V Ambiance 4x2