Wel willen, zeker niet kunnen
Niet alleen vermogen, geluid en verbruik hebben geprofiteerd van de nieuwe aandrijflijn. Kwamen we in 2010 nog tot de conclusie dat de besturing vaag en zonder gevoel was, nu is dat een stuk beter voor elkaar. Nee, een Ford Kuga is de Dacia Duster nog niet, maar je voelt wel wat er gebeurt onder de voorwielen. Daarbij is de besturing behoorlijk direct. Tegen de trend in van het monteren van grote velgen op SUV's, is de Duster afgemonteerd met 'slechts' 16 inch. Hoewel een maat groter hem niet zal misstaan, heeft dit ook zo z'n voordelen. Richels en gaten worden bijvoorbeeld minder hard doorgegeven aan de inzittenden. Het algemeen comfort ligt bij de Duster sowieso op een hoog niveau.
Al ziet de auto er stoer en onoverwinnelijk uit, buiten de gebaande paden slaat de 4x2 letterlijk een modderfiguur. Zelfs een 'simpel' heuveltje leidt tot het ingraven van de voorwielen. Hoewel de bodemvrijheid groot genoeg is, zal het gripverlies voor een beperkte offroad-inzetbaarheid zorgen. Wil je deze kwaliteiten wel, dan kun je kiezen voor een vierwielaangedreven Duster. Nadeel is echter dat deze niet te verkrijgen is met een benzinemotor, maar enkel als 'DCI 100'; een 110pk sterke dieselmotor.