Ford EcoSport 1.0 Ecoboost Titanium

- 10 juni 2014

Wel willen, een beetje kunnen

In het segment der compacte SUV's doet het uiterlijk vermoeden dat de auto steile hellingen kan bedwingen en door diepe sloten kan waden. Zo ook bij de EcoSport. Net als zijn concurrenten - zoals de Mokka/Trax, Juke, Captur en Duster - ziet de EcoSport eruit alsof het wildste terrein overwonnen kan worden. Breed uitgeklopte wielkasten, zwart kunststof aan de onderzijde van de flanken, zilverkleurige bescherming aan de onderzijde van de bumpers en zelfs een kloeke behuizing voor het reservewiel op de achterklep - die we in dit segment voor het laatst zagen op de Terios - geven de auto een stoere uitstraling. Toch, een verkeersdrempel is echter vaak steil genoeg en door meer dan een diepe plas kan niet worden gereden zonder natte voeten te krijgen. Ford heeft er voor gekozen om de EcoSport díé eigenschappen wel mee te geven. De aan- en afloophoek zijn dusdanig dat je geen angstzweet hoeft te hebben bij het nemen van een obstakel. Ook is een waterdiepte tot maximaal 55 centimeter geen enkel probleem: de EcoSport houdt het droog. Daarbij moet de ondergrond niet al te slecht zijn. Vierwielaandrijving is - ondanks zijn robuuste uiterlijk - niet leverbaar. Al is de bodemspeling vrij groot, als de voorwielen grip verliezen, zul je hopeloos stranden.

125 pk
170 Nm
180 km/h
12,7 s
5,3 (5.3) l/100km
125 g/km
C
22%
€ 19.995
€ 24.595
€ 451 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Peugeot 2008 1.6 VTi Allure

  • Renault Captur 90 dCi Dynamique

  • Suzuki Vitara 1.6 High Executive

  • Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

  • 2018 - Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

  • 2016 - Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium