Grijze golf
De Golf Plus was vanwege z'n comfortabele karakter zeer geliefd bij de 'grijze golf'. De naam Sportsvan suggereert dat Volkswagen het met z'n opvolger over een heel andere boeg wil gooien, maar dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Zelfs in onze testauto met 17 inch lichtmetalen velgen en een sportonderstel hoef je niet bang te zijn dat het kunstgebit van je schoonmoeder je bij de eerste de beste verkeersdrempel ergens onder de voorstoel verdwijnt. Echt sportief is de Sportsvan namelijk niet, maar de redelijk communicatieve besturing en de neutrale wegligging verklappen wel dat de auto ook weer niet zo uitgesproken comfortabel is als de Golf Plus.
Dat de Sportsvan niet zo sportief is, is helemaal niet erg. Uiteindelijk wordt een auto als deze immers om heel andere redenen gekocht. Een doorsnee motor voldoet in zo'n auto ruimschoots en met de 1.2 TSI is de Sportsvan dan ook goed bedeeld. Het blok perst er 110 pk en 175 Nm uit en dat is voldoende voor nette prestaties - niet meer, niet minder. Vooral de loopcultuur van het blok maakt indruk: door de vroege en onvoelbare schakelmomenten van de razendsnelle DSG-automaat blijft het lekker rustig aan boord. Wees wel bedacht op het brandstofverbruik: na de testweek met een rustige rijstijl liet de Sportsvan een verbruik van 1 op 14 noteren. Da's andere koek dan de 1 op 20 die Volkswagen belooft.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI