Buitendienst-EV
Tot dusver vallen de verschillen met een gewone Golf erg mee. Onderhuids is dat uiteraard een heel ander verhaal. Voor iedere lange rit moet je al snel extra tijd incalculeren om je auto onderweg op te laden; even in vijf minuten je tank bijvullen kun je vergeten. Bij veel EV's liegen die laadtijden er niet om en ook voor het thuis opladen van je e-Golf kun je rustig een uurtje of acht wegschrijven - nachtwerk dus. Reden temeer om als het even kan een CCS-snellader te zoeken, want daarmee 'tank' je binnen een half uur 80% van je accu vol. De voortgang van dat laden kun je vanuit de auto via de boordcomputer, maar ook op afstand via een speciale app op je smartphone volgen.
Dat je je rit met zo'n snellader maar kort hoeft te onderbreken, maakt de e-Golf nog niet meteen tot de ideale buitendienst-EV. De actieradius valt in de praktijk namelijk nog lager uit dan de toch al niet zo royale 190 km die Volkswagen belooft. Op snelwegtempo rijd je een volle accu in zo'n 120 km leeg; binnendoor kom je zo'n 40 km verder. Volkswagen biedt je weliswaar de helpende hand met wat trucjes om energie te besparen - twee extra rijmodi (Eco en Eco+, waarover later meer) en een speciale automaatstand waarin heel sterk op de motor wordt geremd (en dus meer energie wordt teruggewonnen) zodra je de auto laat uitrollen - maar ook daarmee blijft 190 km een utopie.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI