Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

Pawel Piotrowski - 22 september 2014

In de eerste plaats comfortabel

Voorlopig komt de Nissan Pulsar met twee motoren op de markt. In de omgeving van Barcelona konden we alvast kennis maken met de 115 pk en 190Nm sterke 1.2 DIG-T en de 110 pk en 260 Nm krachtige 1.5 dCi. In het voorjaar van 2015 komt daar ook nog een 1.6 DIG-T met 190pk bij. Beide motoren passen goed bij de Pulsar. In het heuvelachtige gebied van Barcelona gaat onze voorkeur echter naar de diesel uit. Dankzij het grotere koppel heeft dit blok minder moeite om de vaart erin te houden. Zeker bergop moet je in de 1.2 DIG-T vaak een versnelling terugschakelen om de turbo bij de les te houden. Onder de 2.000tpm geeft het kleine blok niet thuis en moet je een klein turbogat overwinnen. Op vlakke wegen presteert de 1.2 DIG-T echter zoals je dat verwacht. Het blok is stil en voldoende soepel om vlot met het verkeer mee te komen. Op snelwegtempo valt de goede geluidsisolatie van de Pulsar op. Zowel de benzine- als dieselmotor hoor je nauwelijks, enkel het windgeruis langs de spiegels valt een beetje op.

Nissan heeft het onderstel van de Pulsar in hoofdlijnen op comfort afgestemd. Tussen alle 'sportief' afgestelde modellen in is het rijgedrag van de Pulsar een verademing. De Nissan slokt oneffenheden in het wegdek goed op, wat de rust in het interieur ten goede komt. In snel genomen bochten heeft de koets de neiging om over te hellen, maar dankzij de toepassing van Active Tracé Control blijft de Pulsar de ingeslagen weg netjes vervolgen. De besturing houdt het in het midden tussen direct en afstandelijk, zonder daarbij teveel kracht van de bestuurder op te eisen. Precies zoals je dat van een dergelijke auto verwacht. Goed, maar niet spannend of uitdagend. Voordat je nu teleurgesteld wegklikt; een NISMO versie van de Pulsar is in de maak. Deze gaat hoogstwaarschijnlijk wel wat meer kosten dan de exemplaren waarmee wij mochten rijden. Met een vanafprijs van 19.290 euro is de Pulsar behoorlijk sympathiek geprijsd. Voor een luxere versie stuif je de 25 mille grens echter snel voorbij. Voor leaserijders is er daarnaast een goed uitgeruste Business Edition met een catalogusprijs vanaf 20.790 euro en 20% bijtelling voor de diesel en benzine tot 2015.

115 pk
190 Nm
190 km/h
10,7 s
onb (5) l/100km
117 g/km
C
22%
€ 19.290
€ 23.390
€ 429 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business

  • Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • Toyota Auris 1.2T Aspiration

  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line

  • Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance Businessline

  • Peugeot 308 1.6 e-HDi Active