Mercedes-Benz V-Klasse V250 BlueTEC Lang Edition 1

- 1 oktober 2014

Gemak

Het laat zich raden dat de V-Klasse een heel andere rijbeleving kent dan de bekende limousines van Mercedes-Benz. Het comfortabele karakter komt zelfs met het sportonderstel absoluut naar voren, maar door je positie ervaar je dat heel anders. De V250 BlueTEC kent ondanks de ruim twee ton aan massa geen moeite met de auto. Het gemak waarmee de auto zich laat rijden is de bepalende factor in het comfort. Wanneer je net wat meer pit verlangt, merk je echter wel dat het blok even nodig heeft om de massa echt in beweging te krijgen. Het is niet storend, maar wel merkbaar. Eenmaal in beweging zijn snelheidswisselingen makkelijker te bewerkstelligen. Standaard staat de aandrijflijn in de comfortstand, maar mocht je voor Eco of Sport kiezen, dan ervaar je duidelijk een voorspelbaar verschil in pit. In alle gevallen maakt de 7G-Tronic automaat de overgangen nauwelijks voelbaar.

Naast het royale gewicht, heeft de V-Klasse een behoorlijke lengte. 'Lang' uitgevoerd meet hij 5,14 meter, waar hij zelfs nog 23 centimeter langer besteld kan worden. Met de grote raampartijen is het overzicht nog best aardig, maar de grote draaicirkel en de afstand van de bestuurder tot de achterbumper maken manoeuvreren niet tot de eenvoudigste bezigheid. Gelukkig is er support in de vorm van het 360 graden camerasysteem, dat naast een beeld van de rijrichting ook een helicopterview van de auto toont. Met de beelden van de vier camera's wordt op het centrale display de actuele omgeving getoond, tezamen met het spoor dat met de huidige stuuruitslag gevolgd wordt. Een optie, maar wat ons betreft onmisbaar op een auto als deze.

Met de automaat is het start-stopsysteem makkelijk te gebruiken, want je hoeft er namelijk geen extra handelingen voor te verrichten. Heel snel is het systeem niet, maar vooral een nukkige eigenschap is vervelend. Wanneer je namelijk op de bestemming stilstaat, slaat de motor logischerwijs uit, maar als je vervolgens de automaat met de hendel in de parkeerstand zet slaat de motor weer aan. Keer op keer. Vervolgens zet je hem direct daarna weer uit met de sleutel. Irritant, maar daarnaast zorgt het natuurlijk weer voor onnodig verbruik. Over het geheel genomen draagt het systeem natuurlijk wel bij aan een gunstig verbruik en daar laat de V250 BlueTEC zich sowieso van een goede kant zien. 7,2 liter diesel per 100 kilometer is met een mastodont van een wagen een heel goede prestatie. Daarbij is het verschil tussen stadsritjes of tochten over buitenwegen erg groot. Dat klinkt een beetje als een open deur, maar relatief gezien liggen de waarden ver uit elkaar. In de stad mag je haast blij zijn onder de 1 op 10 te blijven, terwijl je buitenaf richting 1 op 17 kan gaan.

190 pk
440 Nm
206 km/h
9,1 s
7,2 (6) l/100km
157 g/km
C
22%
€ 56.670
€ 94.150
€ 1.726 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • 2024 - Mercedes-Benz EQV 300 Avantgarde

  • 2020 - Mercedes-Benz EQV 300 L2

  • 2019 - Mercedes-Benz V-klasse V300d 4Matic Exclusive