Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

- 14 oktober 2014

Luizenleventje

Vanbinnen ziet Audi's vlaggenschip er na vijf jaar nog steeds uit om door een ringetje te halen. Begrijpelijk dus dat Audi het interieur van de A8 ongemoeid heeft gelaten. Zover het oog reikt, zijn de materialen van topniveau en ook aan de afwerking is destijds zoveel zorg besteed dat de A8 op dat gebied nog steeds moeiteloos mee kan met concurrenten die veel jonger zijn. De klokkenwinkel is eigenlijk het enige waaraan je afziet dat de A8 al een aantal jaren meedraait. Waar vrijwel alle topklassers de snelheid tegenwoordig op digitale schermen projecteren, kijk je in de A8 nog gewoon tegen een fysieke toerenteller en snelheidsmeter aan (waar overigens niets mis mee is).

De 'ouderwetse' klokkenwinkel is wel een unicum in het A8-interieur, in die zin dat het verder wemelt van de gimmicks. Naast het head-up-display en de nachtzichtassistent is er bijvoorbeeld een touchpad, waarop je de navigatiebestemming met je vinger kunt 'schrijven'. Heel handig, maar in de praktijk leidt deze gadget een luizenleventje, omdat 'ie het op snelheid royaal aflegt tegen de spraakbediening. Nog zo'n gimmick is de keuzehendel van de automaat, die er prachtig uitziet en erg goed in de hand ligt. Het vergt wel enige fijngevoeligheid om 'm te bedienen, want doordat de vier standen wel erg dicht bij elkaar zitten, schiet je onbedoeld nog wel eens te ver door.

385 pk
850 Nm
250 km/h
4,9 s
8,6 (7.5) l/100km
197 g/km
D
22%
€ 98.330
€ 176.711
€ 3.240 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Lexus LS 600hL President Line

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2012 - Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +