Sluipmoordenaar
Behalve het luxe (W12) en sportieve (S8) topmodel werden alle A8'en na de facelift zuiniger én sterker. In het geval van de 4.2 TDI is de verbruiksreductie slechts fractioneel (7,5 vs. 7,8 liter per 100 km), maar qua vermogenstoename spant het blok wel de kroon: de dieselbeul mobiliseert tegenwoordig een vorstelijke 385 pk en 850 Nm en dringt daarmee schaamteloos het territorium van menig gerespecteerd sportwagen binnen. In 4,9 seconden sleurt de V8 TDI de auto - 2.070 kg zwaar - vanuit stilstand naar de 100 km/h. De versie met standaard wielbasis snoept daar nog eens 0,2 seconden af en mag zich daardoor de snelste dieselauto ter wereld noemen.
Ondanks het prestatiepotentieel is de A8 opvallend makkelijk in de omgang. De relatief lichte besturing, het luchtgeveerde onderstel en de standaard quattro-vierwielaandrijving helpen de 5,27 meter lange Audi stabiel en gecontroleerd de bocht door. Ook het speciale sportdifferentieel, dat Audi monteert om die 850 boomontwortelende Newtonmeters fatsoenlijk op de weg te krijgen, bewijst hier z'n nut. We hebben niet kunnen testen hoe de A8 op een natte ondergrond presteert, maar op droog wegdek is er geen enkele reden om met klamme handjes aan het stuur te zitten. De auto blijft mooi neutraal op koers en laat zich ondanks de enorme krachten geen moment van de wijs brengen.
Het gemak waarmee de A8 al die power handen en voeten geeft, is bijna surrealistisch. De 4.2 TDI is als een sluipmoordenaar die het heeft voorzien op je rijbewijs: het blok beschikt over een duizelingwekkend acceleratievermogen, maar doet z'n werk in een verraderlijke stilte. Je daadwerkelijke snelheid ligt daardoor eigenlijk altijd hoger - of véél hoger - dan je denkt. Naast het dubbele glas en het comfortabele, luchtgeveerde onderstel komt dat ook door de heerlijke achttraps automaat, die het blok heel rustig en efficiënt z'n rondjes laat draaien. Op kruissnelheden komt de toerenteller amper boven de 1.500 rpm uit, en zelfs hoge Autobahn-snelheden zijn piece of cake voor de A8.