Scheef in de stoel
Ergonomisch steekt de A8 verder doordacht in elkaar. Hendels en knoppen zijn logisch gepositioneerd en hoewel er achter de keuzehendel wel érg veel knopjes zijn geplaatst, grijp je toch niet snel mis. De intuïtieve bediening zorgt voor een rustgevende rijbeleving. Datzelfde doel dienen de comfortstoelen, die zeer uitgebreid (22-voudig) verstelbaar zijn en naast stoelverwarming ook beschikken over stoelventilatie en een massagefunctie. Formidabel meubilair, waarin je het moeiteloos uren uithoudt. Toch plaatsen we er twee kritische kanttekeningen bij. Zo doet het glazen schuif- / kanteldak een serieuze aanslag op de hoofdruimte en wordt de beenruimte van de bijrijder beperkt door de brede uitloop van de middentunnel in de voetenruimte. Om op de passagiersstoel je linkerbeen te kunnen strekken, moet je letterlijk scheef in de stoel gaan zitten.
Achterin de A8 Lang profiteer je optimaal van de 13 cm langere wielbasis, die nóg meer beenruimte creëert. Na een lange werkdag zet je de achterbank - uiteraard geheel elektrisch - dus gerust in de relaxstand, naar wens compleet met massage. Even geen zin in pottenkijkers? Met een druk op de knop tover je zonwering tevoorschijn en houd je nieuwsgierige blikken buiten. Behoefte aan verkoeling? Naast stoelverwarming en -ventilatie en een gescheiden klimaatregeling heb je achterin zelfs een eigen glazen schuif- / kanteldak. Op verzoek kan Audi je A8 Lang ook als vierzitter (met twee stoelen en een vaste middenconsole) uitvoeren. De meest veeleisende CEO zal eerder opteren voor de relax-comfortstoel rechtsachterin, inclusief Rear Seat Entertainment. Met (veel) geld is ongeveer alles te koop wat je anno 2014 in een topklasse limousine mag verwachten.