Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible

Pawel Piotrowski - 14 mei 2015

Ga je voor de showpony...

Mensen die een cabrio kopen willen vooral in comfort over zonnige boulevards flaneren en gezien worden. Dat heeft Ford goed begrepen. De Mustang 2.3 EcoBoost Convertible is qua karakter vooral een erg goede allrounder. De afstemming van het onderstel is op comfortabele toertochten gericht en de demping is in vergelijking met de Fastback een stukje weker. Oneffenheden worden beter weggefilterd, maar op slecht wegdek tordeert de koets soms iets teveel. Zeker op de Autobahn had het allemaal wat steviger mogen aanvoelen. Bij hogere snelheden zie je de motorkap vervormen en voel je de koets bewegen. Daarbij voelt de besturing vanaf 170km/h een beetje zoekerig. Als Convertible voelt de Mustang zich veel meer thuis op de bochtige en heuvelachtige wegen in het zuiden van Duitsland. In de basis is het namelijk zeker een fijn rijdende auto. De Ford helt weinig over, blijft het gekozen pad neutraal volgen en heeft door de achterwielaandrijving een lichte neiging tot overstuur. Meer dan prima om een lekker stukje te toeren en van het prachtige Alpenlandschap te genieten.

Bij dat karakter past ook de fijne 2.3 EcoBoost motor in combinatie met de geweldig schakelende manuele zesbak. Na het inleggen van de eerste versnelling rolt de Mustang op een zee van koppel weg. Via speakers in het interieur wordt het motorgeluid synthetisch versterkt. Het klinkt lekker vol en energiek, maar heeft soms ook wel wat weg van een ondefinieerbare grasmaaier. Schakelen gaat met veel gevoel, trefzekerheid en korte slagen. De versnellingsbak is zodanig gespatieerd dat je altijd in een gunstig toerengebied uitkomt. Tussen 2.000 en 5.000tpm voelt de motor het krachtigst aan en verloopt de acceleratie lekker vlot, daarna valt het vermogen snel weg. Maar echt lekker willen de 317pk niet uit de verf komen. Subjectief voelt de 2.3 EcoBoost eerder als 250pk aan en de officiƫle nul naar honderd tijd van 5,8 seconden lijkt een beetje rooskleurig te zijn. Het is zeker een heerlijk vlotte auto, maar een stoplichtsprint tegen een Golf GTI zou ik wijselijk aan me voorbij laten gaan.

317 pk
432 Nm
234 km/h
5,8 s
onb (8.2) l/100km
184 g/km
E
22%
€ 47.600
€ 53.600
€ 983 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • 2016 - Ford Mustang GT 5.0 V8

  • 2011 - Ford Mustang Boss 302

  • 2006 - Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 Premium