... of het renpaard?
Hoe anders is dat met de 5.0 V8 Fastback GT. Al na een paar meter voel ik dat dit qua setting een compleet andere auto is. Niet alleen vanwege het surplus aan vermogen dat de atmosferische V8 op de achterwielen loslaat, ook de onderstelafstemming is van een geheel andere aard. De demping voelt straffer aan en de hele auto is een stuk steviger. Dit is de Mustang zoals je hem verwacht: gemeen, luidruchtig gorgelend en verpletterend snel. Ook hier zorgt de briljante versnellingsbak voor een brede glimlach. De eerste vijf versnellingen zijn heerlijk kort gehouden waardoor je de Mustang op ieder gewenst moment vliegensvlug naar hoogst illegale snelheden kunt stampen. Zelfs bij 100km/h in vijf draait de alerte achtcilinder 2.500 toeren. En ook dan komt de Mustang bij het vloeren van het gaspedaal rap in beweging. Voor dat je het in de gaten hebt knal je met 180km/h over de smalle heuvelachtige en bochtige wegen tussen het boerenlandschap door. Daarbij geeft het onderstel zoveel vertrouwen dat je op geen enkel moment denkt onverantwoordelijk bezig te zijn. Zet daarbij de veiligheidselektronica in de Sport+ of Track modus en je gaat zomaar dwars een bocht om.
Ook op de Autobahn marcheert de Amerikaan vlot vooruit. Voordat je het in de gaten hebt knal je bij 230km/h in de vijfde versnelling de toerenbegrenzer in. De zes is een echte overdrive, na het overschakelen zakt het toerental diep weg en nadert de Mustang met veel geduld zijn topsnelheid van 250km/h. Op zich is dat best fijn. Wil je een keer rustig aan doen of brandstofbesparend rijden dan kan dat. Ten opzichte van de 2.3 EcoBoost krijg je bij de 5.0 V8 gratis leuke speeltjes mee. Met de Circuit Apps kun je onder andere de G-krachten bijhouden. Daarnaast heb je nog de beschikking over Launch Control en LineLock. Met het eerste laat de elektronica de motor 3.000tpm draaien om zo rap mogelijk vanuit stilstand weg te kunnen schieten. Dat gaat met minder spektakel dan verwacht. Dankzij de goede grip van de brede achterbanden stuif je binnen vijf seconden naar 100km/h. Voor nog meer tractie kun je met LineLock in stand alvast de bandjes opwarmen. De voorremmen worden vastgezet terwijl je met het gaspedaal een flinke rookwolk creƫert. Na 15 seconden laten de remmen los en stuif je met een flinke burnout weg. Hell yeah!