Nog even wachten
De motorkeuze is bij de Vitara beperkt. Eén benzinemotor en één dieselmotor is beschikbaar, beide met een inhoud van afgerond 1.600 cc en ook beide met 120 pk. Daarnaast is vierwielaandrijving als optie leverbaar. Wij reden de benzinemotor met aandrijving op enkel de voorwielen. Waar veel fabrikanten tegenwoordig turboblokken monteren, houdt Suzuki het bij een atmosferische motor. In de nabije toekomst zal ook dit merk de overstap maken op geblazen motoren, zo werd ons verzekerd. Hoewel de motor op papier genoeg vermogen levert om de 1.050 kilogram zware Vitara voort te bewegen, komt dit er niet helemaal uit. De 120 paarden zijn pas bij 6.000 toeren per minuut beschikbaar. Ook het koppel van 156 Nm kan dit niet compenseren, aangezien dit pas bij 4.400 omwentelingen beschikbaar is. Toch kom je met de Vitara prima mee met het verkeer. Door de soepele loop van de viercilinder kun je al onder de 1.500 tpm overschakelen - met een strak schakelende vijfversnellingsbak - naar een hogere versnelling. Mede daardoor doet de motor in alle stilte zijn werk; loopt de motor stationair, dan zie je dit enkel aan de toerenteller. Het rij- en stuurgedrag nodigt daarbij niet uit tot sportief rijden. Het onderstel is afgestemd op een mooie mix tussen comfort en het strak afwerken van oneffenheden. Lange snelwegritten gaan zonder moeite, waarbij de vering en demping richels en gaten ruim voldoende wegfilteren, zonder week te worden. Je voelt wel dat er een oneffenheid is, maar het wordt niet onplezierig doorgegeven. De stuurinrichting daarentegen vraagt wat gewenning. Sturen gaat indirect en zonder gevoel. De eerste paar kilometer is het aftasten hoeveel stuuruitslag nodig is.
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium
Renault Captur 90 dCi Dynamique
Peugeot 2008 1.6 VTi Allure
Nissan Juke DIG-T 115 Tekna
Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge
SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M
Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation
Opel Mokka 1.6 Cosmo
Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ