Fijne techniek
De Honda CR-V die wij reden is voorzien van de nieuwe 1.6 i-DTEC dieselmotor, die de oude 2.2 vervangt. Dit heeft als voordeel dat de auto een stuk zuiniger is geworden en door Honda goedkoper aan de man/vrouw kan worden gebracht. De versie met Real Time All Wheel Drive heeft een vermogen van 160 pk en de versie met voorwielaandrijving heeft 120 paardenkrachten. Wij rijden de CR-V met AWD, waarbij in 90 procent van de gevallen het vermogen naar de voorwielen wordt gestuurd. Wanneer sensoren merken dat de omstandigheden het vereisen - bijvoorbeeld bij het wegrijden op een gladde weg - wordt de vierwielaandrijving ingeschakeld. Een vernuftig systeem, dat brandstof bespaart. Het is alleen de vraag of je in de overige 10 procent van de gevallen echt niet zonder AWD kunt en bereid bent om daar een forse meerprijs voor te betalen.
De 160 pk diesel is alleen leverbaar met AWD en weet goed raad met de CR-V. Hij blijft erg beschaafd klinken en dat is maar goed ook: op de snelweg maakt de motor voor een diesel met zes versnellingen namelijk vrij veel toeren bij 120 km/h. Storend is het niet, maar het is wel opvallend. De zesbak schakelt voortreffelijk, met korte slagen en de pook is goed geplaatst. Een automaat met negen versnellingen is optioneel en moet op lange afstanden voor een lager verbruik zorgen.
De besturing is vrij licht en afstandelijk, wat vaker het geval is bij wat hogere auto's. Dit betekent dat je wat vaker moet corrigeren, maar het voordeel is dat de auto niet zenuwachtig aandoet. Het onderstel en de demping is erg op comfort afgestemd, wat de CR-V een heerlijke reisauto maakt. Ook voor het trekken van een paardentrailer, aanhangwagen of caravan is de Honda niet te beroerd. Niet alleen heeft de diesel een trekgewicht van 2.000kg, ook is de auto voorzien van Trailer Assist dat een aanhanger in lijn met de CR-V houdt bij zijwind of het wisselen van rijbaan.
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
MG EHS 1.5 TGDI Luxury
Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD
Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max
Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence
Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine