Een lel van een auto
Een gevolg van de lagere prijzen voor confectiekleding bij een warenhuis is dat je bijwijlen aan kwaliteit moet inboeten. Vaak is de stof van een mindere soort, de afwerking op een lager niveau of de snit niet helemaal zuiver. De lagere verkoopprijs voor het duur ogende kostuum moet immers ergens terugverdiend worden. In de auto-industrie is dat anders. Een bijzonder en onderscheidend ontwerp hoeft in de ontwikkeling niet per se duurder uit te pakken. Wel zit je met allerlei beperkende factoren. Zo heeft Ford weliswaar een bloedmooie neus op de Mondeo gezet, maar de ranke taille en twee deuren van een Aston Martin zoek je tevergeefs. In een kleine coupé kun je immers geen volwaardig gezin met een bijbehorend kofferset proppen.
Hoe verder je naar de achterkant van de vijfdeurs hatchback loopt, hoe meer overeenkomsten je met andere Ford-modellen en de voorganger ziet. De daklijn loopt nu een stuk vlakker en verleent de 487 cm lange Mondeo een gezonde dosis elegantie. En ja, daarmee is de Ford bijna net zo lang als een hedendaagse Audi A6. In twintig jaar tijd is de koets met maar liefst veertig centimeter gegroeid. Dat is natuurlijk positief voor het ruimteaanbod, maar in een drukke stad met krappe straatjes merk je overduidelijk dat het een lel van een auto is geworden. Voor aanvullend cachet kun je de Ford met Dynamic LED koplampen en een glazen panoramadak bestellen. Op onze testauto zat alleen het laatstgenoemde item. Het grote dak zorgt voor veel lichtinval, maar kan anders dan bij de Wagon niet geopend worden. Een normaal schuifdak zou wenselijker zijn, te meer omdat de grote glasplaat op slechte wegen krakende geluiden maakt.
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium
2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium
2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum