Powershift alleen bij dieselmotoren
Het motorenpalet van de Mondeo begint op benzinegebied met een 1.0 EcoBoost die alleen als karig uitgeruste Trend leverbaar is. Daarboven zit de door ons gereden 1.5 EcoBoost die met manuele zesbak of zestraps automaat geleverd kan worden. Met 160pk en 240Nm is de geblazen viercilinder flink genoeg om de 1.385kg wegende Mondeo acceptabel voort te bewegen. Wie meer wenst kan voor de 2.0 EcoBoost met 203pk en 345Nm kiezen. Je zit dan wel standaard aan de automatische transmissie vast. Vreemd genoeg is dat geen Powershift met dubbele koppeling zoals bij de 2.0 TDCi, maar een klassieke automaat met koppelomvormer.
De door ons gereden 1.5 EcoBoost met handbak heeft een doorsnee indruk achter gelaten. Onder dagelijkse omstandigheden is de viercilinder prettig stil en tamelijk afwezig. Ford heeft merkbaar veel geld in de geluidsisolatie van het blok gestopt, ook bij hogere toerentallen is de 1.5 geen herrieschopper. En dat is maar goed ook, door de overdreven korte overbrengingsverhoudingen van de manuele zesbak draait de motor al gauw ongemerkt 3.000tpm. De bak schakelt weliswaar kordaat, maar door de vreemde afstemming word je gedwongen om zeer vroeg op te schakelen. Bij 60km/h kun je al naar de hoogste versnelling zonder de motor te verzuipen.
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium
2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium
2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum